Webshops en shoppers pikken pickups op  

17 februari 2009
Bijna negen op de tien Amerikaanse webshoppers weet dat de mogelijkheid bestaat een online-besteld product in de winkel af te halen. 37 procent heeft er inmiddels ervaring mee, becijferde Forrester Research. De populariteit van in-store pickups neemt zowel onder retailers als onder consumenten toe.

Belangrijke drijver daarachter is de besparing die het webshoppers kan opleveren om een product in de winkel af te halen; als de drempel van verzendkosten eenmaal is weggenomen, zijn consumenten eerder geneigd zijn online-aankopen te doen.

Biljoen dollar
Omdat de online-bestellers vervolgens toch de winkel inkomen, zullen de uitgaven daar niet achterblijven. De invloed van het internet op de uitgaven in Amerikaanse fysieke winkels neemt volgens Forrester sowieso in rap tempo toe; Zorgt online nu nog voor 400 miljard dollar aan offline-aankopen op jaarbasis, volgens het onderzoeksbureau is dat bedrag over vier opgelopen tot één biljoen dollar.

Speciaal naar de winkel
Uit de studie van Forrester, Multichannel: In-Store Pickup Gains Importance, blijkt verder dat 47 procent van de mensen met ‘pickup-ervaring’ niet speciaal naar de winkel gaat om een online-besteld product af te halen. Voor 43 procent van de respondenten betekent het afhalen van hun online-bestelling wel een specifiek geplande trip naar de retailer.

Geduld
Forrester vroeg de webshoppers ook hoeveel geduld ze hebben tot ze een product kunnen oppikken. 37 procent vindt dat het product direct klaar zou moeten liggen, 28 procent heeft een dag geduld, 20 procent maximaal drie dagen, 12 procent maximaal een week en voor 4 procent mag er best een hele week overheen gaan.