Juridsche haken & ogen voor uw website & webshop

10 februari 2009
De meeste websitebeheerders weten inmiddels dat de adresgegevens van het bedrijf (dus niet alleen de postbus) verplicht vermeld moeten worden op een website. Ook het KvK en BTW nummer ontbreekt nagenoeg niet meer.

Ingewikkelder wordt het wanneer u producten verkoopt via uw website. U bent verplicht om bij de bestelling een brief toe te voegen met daarin duidelijk de totale kosten, BTW en verzendkosten. In deze brief moet u ook uw eigen informatie over retourneren en garantie vermelden. Doet u dit laatste niet, dan heeft een consument wettelijk 3 maanden de tijd om producten te retourneren! Pas als het product versleten of beschadigd is geraakt vervalt uw aansprakelijkheid. Neem in uw bestelproces en begeleidende brieven dus altijd op dat retourneren altijd binnen (bijvoorbeeld) 14 dagen moet gebeuren. Doet u dit niet, dan bent u drie maanden lang verplicht de producten terug te nemen en het geld terug te storten.

De algemene voorwaarden van uw bedrijf moeten duidelijk zichtbaar zijn. Een veelgemaakte fout is dat ze niet alleen gelezen moeten kunnen worden, maar óók opgeslagen moeten worden zonder al te veel omwegen. Laat uw klanten uw voorwaarden dan ook lezen, er akkoord mee gaan en biedt een PDF-download aan. Kleine moeite, maar u voorkomt daarmee mogelijk een heleboel problemen.

Uiteraard is het uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren of uw website voldoet aan bovenstaande vereisten. Wilt u uw adresgegevens, Algemene Voorwaarden en KvK- / BTW nummer laten plaatsen op uw website, dan kunt altijd even mailen of bellen met ons.