Uitleg "Weigeringspercentage" in Google Analytics

27 januari 2009

De afgelopen weken zijn er veel vragen bij ons gekomen over de term "Weigeringspercentage" die in Google Analytics veelvuldig genoemd wordt. Hieronder de officiele uitleg van Google over deze term:

Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina's van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina's zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. U kunt weigeringspercentages minimaliseren door speciale bestemmingspagina's te maken voor elk zoekwoord en elke advertentie die u weergeeft. Bestemmingspagina's moeten de informatie en services bevatten die in de advertentietekst zijn beloofd.

Een "geweigerd" bezoek is dus iemand die alleen de instappagina heeft bekeken en niet door heeft geklikt naar andere pagina's binnen uw website.