Online mediabestedingen blijven groeien

15 november 2008

Terwijl kranten zich een ongeluk bezuinigen vanwege teruglopende advertentie-inkomsten, groeit de omzet in online mediabestedingen gewoon door. Van een crisis is voorlopig nog niet veel te merken.

De netto mediabestedingen aan online display advertising in het derde kwartaal van dit jaar kenden een stijging van 18,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. Dat meldt Emerce.

Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland verwacht over heel 2008 een stijging te zien die rond de vijftien procent ligt. Het vierde kwartaal is traditiegetrouw een sterk kwartaal. Of de kredietcrisis hier invloed op heeft moet nog blijken. Derksen verwacht dat het effect op online mediabestedingen ‘beperkt zal zijn'.

Shift

De cijfers maken de paradigmashift van adverteerders pijnlijk duidelijk. Het geloof in adverteren via het internet gaat ten koste van printuitgaven. Tijdschrift- en krantenconcerns zijn dan ook in paniek: De Telegraaf Media Groep zet een behoorlijk aantal titels in de verkoop. Reed Elsevier zette zelfs zijn complete, nu nog behoorlijk winstgevende, mediatak in de etalage. De stekker is al getrokken uit tijdschriften zoals Salomé, sQueeze en Goodies. Naar verwachting wordt dat rijtje de komende maanden flink uitgebreid.

Ook met de krantenconcerns gaat het al langer slecht. Uitgeverij De Telegraaf gaat in totaal 425 banen schrappen. Eerder dit jaar kondigde uitgeverij Wegener, uitgever van regionale dagbladen, een grote reorganisatie aan waarbij 400 banen werden geschrapt. Die reorganisatie is inmiddels in gang gezet. Tientallen freelancers staan al op straat. Volgens bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM (de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad) dat er, zelfs na de kaalslag van de afgelopen jaren, opnieuw 'miljoenen' bezuinigd moet worden.

Bron: Sprout