Baidu versus Google

29 oktober 2008

Google lijkt onoverwinnelijk. Al jaren ziet de zoekmachine haar marktaandeel stijgen, overal ter wereld. Overal? Er zijn uitzonderingen. Onder andere het land dat deze zomer de Verenigde Staten inhaalde als land met de meeste internetgebruikers ter wereld. Met 253 miljoen gebruikers en ruim 12 miljoen domeinnamen lijkt het het beloofde land. De naam? China. De grootste zoekmachine? Baidu.

Baidu versus Google
Met een marktaandeel van 62% is Baidu verreweg de grootste zoekmachine in China. Google komt niet verder dan 20%. Ook wereldwijd neemt het aandeel Baidu toe. Na Google en Yahoo is het inmiddels de derde meest populaire zoekmachine.

Het grootste verschil tussen Google en Baidu is de scheiding tussen gesponsorde en natuurlijke zoekresultaten. Bij Baidu is geen duidelijke scheidslijn zichtbaar, bij Google is dit juist wel het geval. Ondanks dit, voor ons gevoel obstakel, blijft Baidu onverminderd populair. De zoekmachine speelt blijkbaar in op de behoeftes van een grote groep, vooral Chinese, gebruikers.

Lees op Marketingfacts het volledige artikel over Baidu & Google.