E-mailmarketing & het ideale aanmeldingsproces

2 september 2008

E-mailmarketing is een krachtig instrument om een relatie op te bouwen met potentiële klanten. Onbekende bezoekers op je website zijn na inschrijving op je nieuwsbrief ineens een relatie. Je hebt een naam, e-mailadres én toestemming om met hen te communiceren. Maar hoe zorg je voor een zo effectief en efficiënt mogelijk inschrijfproces? De succesfactoren van het aanmeldproces.

Een effectief aanmeldproces
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk, voor jouw organisatie, interessante bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief, is een effectief aanmeldproces van groot belang. De volgende factoren spelen een belangrijke rol in het succes van aanmeldingen:

Propositie: wat verwacht de bezoeker van de nieuwsbrief?
Promotie: waar en hoe breng je de nieuwsbrief onder de aandacht?
Inschrijfpagina: waar kan de bezoeker zich aanmelden voor de nieuwsbrief?
Formulier: wat moet de bezoeker invullen om zich aan te melden?
Privacy statement: hoe ga je om met de gegevens van de bezoeker?
Propositie: geef duidelijk aan wat je bezoeker aan de nieuwsbrief heeft

Uit onderzoek van Merkle blijkt dat 63% van de mensen die zich uitschrijven op een nieuwsbrief, dit doet omdat de inhoud niet aan hun verwachtingen voldeed. Manage de verwachtingen van je bezoeker: laat weten wat jouw e-mailnieuwsbrief voor hen betekent. Welk voordeel zit er aan vast? Beschrijf helder wat je in de nieuwsbrieven behandelt. Doe je maandelijks onderzoek naar trends op de arbeidsmarkt? Heb je een tweemaandelijkse superaanbieding? Of geef je een tweewekelijkse e-cursus Frans? Ook verwijzen naar voorbeelden of een online-archief geeft je bezoeker een goed beeld van wat hij kan verwachten.

Bron: Frankwatchting.com