Internetter is goed geïnformeerde koper

12 augustus 2008

De meeste internetters gebruiken het internet om informatie te vergaren. Tweederde van de internettende Nederlanders koopt online. Dit blijkt uit een analyse van Cendris van de online Nederlander. Tevens blijkt dat online vakantieboekers avontuurlijker zijn ingesteld.

De analyse laat zien dat het internet als kanaal het meest gebruikt wordt om informatie te zoeken (73%), actualiteiten bij te houden (40%) en vakantie te boeken (40%). Chatten en contacten opdoen zijn sterk in opkomst evenals het afhandelen van financiële zaken: respectievelijk 30% en 34% geeft aan internet hiervoor als het kanaal te zien. Cendris analyseerde de online Nederlander omdat ze inzicht wil krijgen in deze groep. Kees Groenewoud, sales directeur van Campaign Management bij Cendris: ‘Als persoonlijke communicatiespecialist zijn wij altijd geïnteresseerd in de vraag welke doelgroep er achter een bepaald kanaal zit. Wie zijn het en waar zijn ze nog meer in geïnteresseerd?’

Een vijfde Nederlanders is internet junkie
Meer dan de helft van online Nederland kan getypeerd worden als internet junkie (20%) of e-potential (37%), wat wil zeggen dat de meerderheid bovengemiddeld tot zeer veel interesse in internet heeft. Het overgrote deel (69%) heeft een gemiddelde tot zeer hoge e-businessgevoeligheid. Er zijn relatief veel internettende Nederlanders die ook daadwerkelijk online aankopen doen: 63% koopt wel eens iets online. 8% doet dit zelfs vaker dan tien keer per jaar.

Online geboekte vakanties steeds avontuurlijker
Ook als het gaat om vakanties boeken, weten steeds meer Nederlanders de weg op het internet te vinden. Van alle via het internet geboekte vakanties worden voornamelijk autovakanties en zonvakanties online geboekt. Het meest in trek zijn hotels (47%), appartementen (35%) en vakantiehuisjes (27%). Cruises en fietsvakanties worden het minst via internet geboekt. Groenewoud: ‘Vaak zijn dit ouderen die het op prijs stellen een reis via de vertrouwde kanalen zoals een reisbureau of de telefoon te boeken.’ Wat verder opvalt is dat de Nederlanders die online hun vakantie boeken avontuurlijk zijn aangelegd. Ze boeken eerder ‘fly and drive’ vakanties en rondreizen. Ook gaan ze naar verder gelegen landen.

Bron: Cendris