Europese voetbalsites trekken veel Aziaten

23 juli 2008

De grote Britse voetbalclubs trekken 21 tot 30 procent van hun bezoek uit Azië/Pacific. Arsenal en Chelsea doen het ook goed in Afrika en het Midden-Oosten. Dit blijkt uit metingen van het Amerikaanse bureau Comscore.

De Britse kampioen Manchester United heeft het meest internationale publiek: tussen augustus 2007 en mei 2008 kwam 36 procent van het bezoek uit Engeland zelf, ruim 900.000 unieke bezoekers per maand.

Van de bezoekers kwam 30 procent uit Azië/Pacific, grofweg nog eens zo'n 800.000 unieke bezoekers per maand. Zo'n 16 procent komt van het Europese vasteland, 9 procent uit Afrika, 6 procent uit Noord-Amerika en 'maar' 3 procent uit voetbalminnend Latijns-Amerika.

Daarna is Chelsea het meest internationaal met 39 procent van het bezoek uit Engeland (400.000 unieke bezoekers per maand), 24 procent uit Azië/Pacific, 16 procent uit de rest van Europa en 11 procent uit het Midden-Oosten en Afrika.

Arsenal is in Afrika relatief de populairste Britse club, met 12 procent van het bezoek vanaf dat continent plus het Midden-Oosten. Zo'n 24 procent komt uit Azië/Pacific, 16 procent uit de 'rest van Europa'. Het Britse aandeel op Arsenal.com is met 43 procent hoog, en dat staat gelijk aan 720.000 unieke bezoekers per maand.

Liverpool trekt maandelijks bijna 900.000 Britten naar zijn site. Dat is 52 procent van het totaal en van de vier grote clubs is de club van Dirk Kuyt (foto) daarmee relatief het minst internationaal georiënteerd: 21 procent van de bezoekers komt uit Azië/Australië, 13 procent uit Europa en maar 6 procent uit Afrika en het Midden-Oosten.

Maar de site van de 'Britse Eredivisie' Premierleague.com, doet het beter dan elke individuele Britse voetbalsite, met maandelijks een kleine 1,2 miljoen Britse bezoekers gemiddeld tijdens het afgelopen seizoen. Dat Britse bezoek was 45 procent van het totaal. Maar liefst 28 procent van de bezoekers komen, volgens Comscore uit Azië/Pacific, 13 procent uit de 'rest van Europa' en 6 procent uit Noord-Amerika en 6 procent uit Afrika en het Midden-Oosten.

Nederlandse clubs
In absolute aantallen valt het bezoek van de Britse voetbalsites tegen. Dat komt voor een deel daar alleen het '15+' verkeer is gemeten en de hoge bezoekcijfers van de jeugd niet meetellen.

De Stichting Internetreclame publiceert de '13+' cijfers wat betreft bereik en unieke bezoeken, maar louter van Nederlands publiek.

De chef van PSV.nl en PSV.tv gaat het uitzoeken en komt erop terug. De woordvoerder van Ajax probeert het internationale bezoek te ontdekken. De woordvoerder van Feyenoord weet niet of hij internationale bezoekcijfers van Feyenoord.nl wil en kan melden.

Internationaal bezoek is onder meer van belang voor de merchandising.-inkomsten.

Bron: Emerce