Kinderpostzegels - 2019

De samenwerking met Bratpack startte in de tijd van het Nederlandse social media platform Hyves (een site vergelijkbaar met Facebook). Toentertijd konden kinderen via het Bratpack systeem hun eigen Hyves pagina pimpen en voorzien van een Kinderpostzegelactie, om de verkoop van de postzegels ook online te stimuleren. Het inrichten van een goede online verkoop was echter niet het enige doel; kinderen moesten er ook van kunnen genieten actief met de Kinderpostzegelactie bezig te zijn.

maak kennis met Bratpack

Wie is de geheime minister?

Dat doel zijn we niet uit het oog verloren. Ook dit jaar is er een online omgeving speciaal voor kinderen ontwikkeld, waar ze met hun agentcode in kunnen. Niet alleen kunnen ze hun bestellingen inzien en verder weg wonende vrienden en familie uitnodigen bij hen Kinderpostzegels te komen, ook kunnen ze een spel spelen. Dankzij slimme trucs duurt dit spel de gehele actieperiode, en moeten de kinderen achter de identiteit van een geheime minister komen.

Spelen door te verkopen

De kinderen worden begeleidt door YouTube-filmmaker Dylan Haegens en de geheime minister. Ze kunnen hints krijgen over wie de minister is door vragen te beantwoorden in het spel, óf door verkopen te realiseren. Door zoveel mogelijk Kinderpostzegels te verkopen, kom je dus sneller achter de identiteit van de minister! Iedere dag krijgen de kinderen een nieuw filmpje van Dylan, waarin hij ze motiveert, tips geeft en meer vertelt over het hoe en waarom van de actie. Zo betrekken we kinderen intensief bij de Kinderpostzegelactie.

Online verkopen

Jaarlijks doen 160.000 kinderen, verspreid over 5000 scholen in Nederland, mee aan de actie. Voorheen was dat altijd met het fysieke bestelformulier, maar tegenwoordig wordt een groot deel van de Kinderpostzegels verkocht via online bestellingen en de speciaal ontwikkelde app. Alle verkopen zijn gekoppeld, zodat ze allemaal meetellen in het online spel. Zelfs de verkopen via papier. Voor de online bestellingen heeft Bratpack een webshop ontworpen die de betalingen veilig verwerkt. Dat zijn er maar liefst zo’n 100.000 in een ruim genomen week.

maak kennis met Bratpack

Scholenportaal

Niet alleen kinderen en kopers worden bij de Kinderpostzegelactie betrokken, ook docenten worden gestimuleerd actief mee te doen via een speciaal ingericht scholenportaal. De leerkracht kan op een afgeschermde plek bekijken wat ‘hun’ kinderen verkopen (uiteraard conform AVG regels!). Ook is het in 2019 voor het eerst mogelijk zelf een doel te kiezen voor een gedeelte van hun opbrengst. Dit zijn projecten in de directe omgeving, zoals boeken voor de schoolbibliotheek, speelmateriaal voor kinderen in crisisopvang of het steunen van een Weekendschool. Het is zelfs mogelijk een eigen project aan te melden. Gedurende de actie kunnen docenten de groepsopbrengsten live bekijken en eventueel extra actiematerialen bestellen.

Productieve samenwerking

Dankzij de goede samenwerking tussen de Stichting Kinderpostzegels en Bratpack zorgen we voor enthousiaste kinderen, docenten en verkopers, die zich jaarlijks vol goede moed inzetten om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor ‘het misdeelde kind’. Een missie die al sinds 1924 sterk staat, en met de tijd en technologie is meegegroeid. De Kinderpostzegels van 2019 hebben het thema kinderboekenhelden, zoals Dik Trom, Kruimeltje en Pietje Bell. Ook kan er dit jaar voor het eerst gekozen worden voor een eenmalige donatie voor een kind in de daklozenopvang. De actie loopt van woensdag 25 september tot woensdag 2 oktober.

Heb jij online ambities?

Wij gaan de uitdaging graag aan. Wij maken al sinds 2002 online ambities waar. We ontwikkelen en realiseren op maat gemaakte websites en webshops, en bedenken effectieve, digitale strategieën en campagnes. Heb jij online ambities? Neem dan contact op met ons dan gaan we samen de show stelen.

* Velden met een * zijn verplicht