Waar je aan moet denken als je een website gaat (laten) maken

31 mei 2017

Pff, dit is een lang artikel! Moet ik dit allemaal lezen?

Wees gerust!

Je hoeft niet alles helemaal te lezen. Gebruik dit artikel als een checklist met belangrijke punten waar je aan moet denken op het moment dat je een website gaat of laat maken.

Als bedrijf kun je tegenwoordig niet meer zonder website. Steeds meer mensen zijn online; zo ook jouw concurrenten. Daarom is het van belang om jouw bedrijf ook online goed te presenteren. Dit doe je door middel van een professionele en heldere website.

 

Inhoud

1. Waarom een website laten maken.

1.1 Met de tijd meegaan

1.2 Vergroot je bereik

2. Soort website

2.1 Webshop

2.2 Website

3. Vormgeving

3.1 Huisstijl

3.2 Menustructuur

3.3 Zoekfunctie

4. Content

4.1 Relevante content

4.2 Aandachtspunten voor webteksten

4.3 Gebruik afbeeldingen!

4.4 Copyright op afbeeldingen

5. Vertrouwen winnen/ Imago

5.1 Maak je aanbod visueel

5.2 Zet klant reviews op je website

5.3 Chatfunctie

6. Mobiel vriendelijk

6.1 Ga voor een responsive webdesign

6.2 Een mobiel vriendelijke website voor de vindbaarheid

7. Zoekmachine marketing

7.1 Wat is SEO?

7.2 Tips voor een betere vindbaarheid

7.3 Belangrijke SEO tips in 2017

8. Adverteren in Google.

8.1 Wat is Google AdWords?

8.2 AdWords campagne resultaten meten

8.3 Adverteren in andere zoekmachines

9. Social Media

9.1 Waarom social media inzetten?

9.2 Tips voor social media

10. Digitale nieuwsbrieven

10.1 Waarom komt mijn nieuwsbrief in de spambox terecht?

11. Online fondsen werven

11.1 Online donatiemodule

11.2 Google Grants

Ook hulp bij het opzetten van een effectieve website?

 

 

1. Waarom een website laten maken?

Steeds meer mensen oriënteren zich online op het aankopen van producten of het inhuren van bedrijven voor een groot scala aan diensten. Wanneer je geen website hebt, zal je dus veel potentiële klanten mislopen. Dit is enorm zonde! Zorg daarom voor een goed opgebouwde website om jouw bereik en klantenkring te vergroten, zodat jij jouw doelen beter kunt bereiken. 

1.1 Met de tijd meegaan

Het is belangrijk om met de tijd mee te gaan. In Nederland is 92% van de bevolking dagelijks online voor persoonlijk gebruik (Bron: Google InSights). Dit betekent niet dat online het enige medium is waar je op moet letten, maar het is wel een belangrijk medium om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Met een website kun je potentiële klanten kennis laten maken met jouw bedrijf. Je website dient als het ware als een visitekaartje. 

1.2 Vergroot je bereik

Met een website kun je mensen bereiken die je met je fysieke locatie nooit zou bereiken. Een website is namelijk niet gebonden aan een locatie of tijdstip, waardoor meer mensen jouw bedrijf kunnen vinden en bekijken. Op deze manier worden meer mensen bereikt, wat weer een positieve invloed kan hebben op jouw naambekendheid en conversies. Reden te meer om jouw bedrijf ook online neer te zetten!

2. Soort website

Er zijn verschillende doelen die je met een website kan bereiken. Wil je dat potentiële klanten weten welke diensten en oplossingen jij te bieden hebt? Dan heb je een andere website nodig dan wanneer je jouw producten online wilt verkopen. Bekijk ook eens onze 11 tips bij het laten maken van een nieuwe website. 

2.1 Webshop

“92% van de Nederlanders is dagelijks online voor persoonlijk gebruik”, (Bron: Google Insights). Dit neemt niet weg dat fysieke winkels nog steeds belangrijk zijn, maar als ondernemer kun je ook niet meer zonder een webshop.

Een webshop is een snelle manier om een eigen bedrijf te starten, maar ook als je al een fysieke winkel hebt kan een webshop beginnen een goede zet zijn. Een webshop en fysieke winkel kunnen elkaar namelijk versterken. Waar een fysieke winkel gebonden is aan een specifieke locatie en openingstijden is jouw webshop overal bereikbaar, ook buiten de openingstijden van jouw fysieke winkel! Daarnaast is het met een webshop gemakkelijk om resultaten te meten via Google Analytics en informatie over jouw klanten te verzamelen. Zo kun je zien hoeveel bezoekers jouw webshop heeft, wanneer zij zijn afgehaakt in het bestelproces en welke stappen zij hebben doorlopen voordat zij tot een aankoop overgingen. Vaak kun je ook e-commerce instellen, zodat je kan zien hoeveel er wordt omgezet in een bepaalde periode. Door deze gegevens te analyseren kun jij jouw webshop optimaliseren om jouw klanten beter van dienst te kunnen zijn en meer te converteren. 

Een webshop opzetten

Wanneer je een webshop op gaat zetten als extra verkoopkanaal, is het van belang dat je rustig begint. Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken! Breid langzaam je webshop uit, zo kun je rustig kijken hoe het werkt en wat je allemaal wél kunt beloven. Als je webshop goed is ingevuld en je weet wat jouw voorraad en levertijden zijn, kun je jouw vaste klanten benaderen met bijvoorbeeld een e-mail waarin je een leuke aanbieding zet. Op die manier worden jouw vaste klanten ook bekend met jouw webshop en online aanbod.

Belangrijk is om de webshop en fysieke winkel dezelfde uitstraling te geven en de kwaliteit van service gelijk te hebben. Dat kan best een uitdaging zijn. In een fysieke winkel heb je namelijk direct contact met de klant en is de communicatie een stuk gemakkelijker. Hierdoor is het ook gemakkelijker om het vertrouwen van de klant te winnen en een klant te overtuigen om tot een aankoop te komen. In een webshop is dit veel lastiger. In hoofdstuk 5 geven we tips hoe je het vertrouwen van een klant kunt wekken op jouw website of webshop.

2.2 Een website (laten) maken

Wanneer je diensten aanbied of mensen wilt informeren is een website de andere mogelijkheid. Op een website kun je uitleggen welke diensten jouw bedrijf levert en met slim gebruik van video’s en foto’s dit ook laten leven voor jouw bezoekers. Verder kun je met een website ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook fysiek makkelijker vindbaar is. Zet een kaartje (Google Maps) op je website met het adres van jouw kantoor.

Een website is het perfecte platform om jouw bedrijf te presenteren, maar vergeet niet dat de bezoeker centraal staat. Een bezoeker op jouw website heeft een bepaald probleem; zorg dat je meteen duidelijk maakt dat jij dit probleem kan oplossen! Vertel daarna pas meer over de verschillende diensten die je aanbiedt en waar jouw bedrijf voor staat. Deze informatie is voor een bezoeker pas belangrijk als deze is overtuigd van jouw vermogen om hen te helpen. Hierbij speelt vertrouwen ook een grote rol; het is daarom ook belangrijk dat je met jouw website ook vertrouwen kan opwekken bij jouw bezoekers. 

website laten maken

3. Vormgeving

De vormgeving van je website is vaak het eerste wat een potentiële klant ziet van jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat deze klopt met de kernwaarden en de identiteit van jouw bedrijf. Voor een webwinkel geldt hetzelfde; zorg ervoor dat de bezoeker goed herkent dat hij/ zij in jouw online winkel is. Naast herkenning is visuele aantrekkelijkheid ook belangrijk. 

3.1 Huisstijl 

Misschien heb je al een duidelijke huisstijl, zo niet, dan is het tijd om daar goed over na te denken. De kleuren van jouw huisstijl en logo geven jouw bedrijf een bepaalde uitstraling. Daarom is het van belang dat je goed weet wát je precies wilt uitstralen en welk design daarbij past. Zo is rood een actieve kleur, terwijl de kleuren goud en zwart snel een luxe en exclusieve uitstraling geven. Houd daarbij ook rekening met eventuele associaties die een uitstraling met zich meebrengt. Zo kan een potentiële klant op een zwart met gouden website al snel denken dat jouw producten of diensten veel geld kosten, terwijl een potentiële klant een groene website snel associeert met duurzaam ondernemen. Denk goed na of deze associaties bij jouw bedrijf passen.

Een website zelf maken is, als je het goed wilt aanpakken, erg moeilijk en daarom is het aan te raden om het te laten doen. Ga niet naar het eerste het beste bureau dat je tegen komt, denk goed na of het bureau jouw visie snapt en goed overweg kan met jouw aanwijzingen.

3.2 Menustructuur

Een goede menustructuur is onmisbaar voor een succesvolle website. Niets is slechter voor je conversies dan een website die niet logisch in elkaar zit. Om een goede menustructuur op te kunnen zetten is het belangrijk dat je van tevoren bedenkt en onderzoekt hoe mensen jouw product of dienst zoeken.

Laat zoektermen die vaak gebruikt worden door jouw doelgroep terugkomen op jouw website, zodat de website goed aansluit bij de zoekopdracht van jouw doelgroep. Zorg er daarnaast voor dat jouw producten of diensten gestructureerd in het menu terug te vinden zijn. Belangrijk is hierbij dat het overzichtelijk is en dat je potentiële klanten geen keuzestress hebben bij hun bezoek.

Voorbeeld: stel je verkoopt damesschoenen. Dan kun je in je menu alle schoenen die je verkoopt apart op de website plaatsen, maar dat wordt al snel een chaos. Probeer in de initiële menustructuur de belangrijkste productcategorieën op te nemen op een logische manier. Zoals: “sandalen & slippers”, “hakken” en “gympen”. Of kies voor een hoofdmenu met 2 opties als: “schoenen” en “merken”. Na het maken van deze keuze kunnen bezoekers verder een overzicht zien en kiezen wat ze willen.

Door een logische structuur die de opties enigszins beperken voorkom je dat potentiële klanten jouw website verlaten omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.

3.3 Zoekfunctie

Onderschat het belang van een goed werkende zoekfunctie op een website niet! Je kunt met behulp van de statistieken van de zoekfunctie snel ontdekken waar jouw bezoekers naar zoeken. Zo kun je identificeren wat mensen nog missen op jouw website, of wat ze niet goed/snel kunnen vinden en hierop inspelen. Door jouw website aan de hand van deze statistieken te optimaliseren sluit de website naadloos aan bij de behoeften van jouw bezoekers en kun je het aantal conversies verhogen.

Zorg er ook voor dat de zoekfunctie duidelijk in beeld is. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers jouw website verlaten als ze iets niet goed kunnen vinden. Als jouw bezoekers snel zien dat ze op jouw website een zoekopdracht kunnen invoeren, ben je ze niet meteen kwijt als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.

Web design

4. Content

Na het vormgeven van jouw website is het tijd om de website te vullen. Er is een aantal aandachtspunten voor de content van een website die je helpen om bezoekers te trekken en potentiële klanten te overtuigen om over te gaan tot een conversie.

4.1 Relevante content plaatsen

Jouw bezoekers zijn ergens naar op zoek op het moment dat ze op jouw website terecht komen. Zorg ervoor dat de content aansluit op hun vraag of probleem. Schrijf op de website over onderwerpen die niet alleen relevant zijn voor jouw producten en diensten, maar die ook relevant zijn voor jouw potentiële klanten.

Door jouw bezoekers relevante content te bieden blijven ze langer op je website en heb je meer kans dat ze overgaan tot de acties die jij wilt.

4.2 Aandachtspunten voor webteksten

Een webtekst is anders dan een gedrukt tijdschrift of een boek. Bezoekers van websites hebben namelijk een korte aandachtspanne. Daarom is het van belang om hun aandacht goed vast te houden. Hier volgen een aantal tips:

  • Wees to-the-point: maak jouw bezoekers snel duidelijk wat jij te bieden hebt en zorg dat je ze nieuwsgierig maakt.
  • Tone-of-voice: bij het schrijven van tekst is het belangrijk om je te laten leiden door jouw doelgroep. Gebruik je een formele of informele toon? Spreek je bezoekers aan met je of met u?
  • Gebruik geen vaktermen of moeilijke woorden: de gemiddelde bezoeker weet weinig tot niets van jouw branche af. Gebruik daarom geen vaktermen, of leg deze meteen uit in duidelijke en makkelijk begrijpbare taal. Als een bezoeker veel moeite moet doen om jouw tekst te begrijpen haken ze snel af!
  • Laat de persoonlijkheid van jouw bedrijf spreken: vertel jouw unieke verhaal en betrek de lezer bij jouw verhaal. Laat jouw bezoekers de persoonlijkheid van jouw bedrijf zien, zodat ze een goed beeld van jouw bedrijf kunnen vormen. Zo creëer je sympathie en verklein je de afstand tussen jou en je bezoeker.
  • Gebruik calls-to-action: Laat jouw bezoekers weten wat er van ze verwacht wordt. Als jouw bezoekers je tekst gelezen hebben, willen ze graag weten wat de volgende stap wordt. Een nieuwsbrief aanvragen? Een bestelling plaatsen? Een offerte aanvragen? Wat jouw conversies ook zijn: zorg dat je bezoekers ervan op de hoogte zijn, anders gaan ze weg zonder actie te ondernemen.

4.3 Gebruik afbeeldingen!

“Een foto zegt meer dan duizend woorden”. Dit gezegde is en blijft nog altijd relevant. Niet alleen trekt een afbeelding of foto de aandacht van jouw bezoekers, het is ook een handig middel om jouw verhaal te verduidelijken. In een grafiek kun je bijvoorbeeld veel beter laten zien wat de resultaten van jouw diensten zijn, dan een uitleg middels een tekst. Daarnaast kunnen afbeeldingen ook emoties opwekken die passen bij jouw verhaal.

Foto’s van personen trekken nog meer de aandacht dan afbeeldingen van objecten. Verder zijn mensen vaak geneigd om dezelfde richting op te kijken als een persoon op een afbeelding. Erg handig als je bijvoorbeeld wilt dat mensen meer aandacht besteden aan een specifiek stuk tekst of bijvoorbeeld een bestel knop.

Eyetracking heatmap Bunnyfoot

4.4 Copywriting op afbeeldingen

Kan je zomaar elke afbeelding gebruiken die je tegenkomt? Dat is niet handig. De afbeelding kan een copyright hebben en onrechtmatig gebruik kan een hoge boete opleveren. Daarnaast is een afbeelding die je ergens anders op het internet tegenkomt niet uniek. En unieke content is goed voor je vindbaarheid (lees hier meer over in hoofdstuk 7). Gebruik daarom altijd jouw eigen afbeeldingen en foto’s. Niet alleen ben je dan verzekerd van unieke content, je creëert ook meer vertrouwen bij je bezoekers.

5. Vertrouwen winnen/imago

Vertrouwen. Dit woord hebben we al eerder laten vallen, maar het is belangrijk genoeg om een apart hoofdstuk te wijden aan dit onderwerp. Wanneer een bezoeker namelijk vertrouwen heeft in jouw bedrijf, wordt deze bezoeker pas een klant. Vooral omdat het internet nogal onpersoonlijk is, is het moeilijk om vertrouwen te creëren.

5.1 Maak je aanbod visueel

Plaats duidelijke foto’s van de producten (of diensten) die je aanbiedt. Als jouw bezoekers kunnen zien wat ze krijgen, zullen ze eerder geneigd zijn om een aankoop of aanvraag te doen. Ze kunnen op jouw website dan al een inschatting maken van de kwaliteit en of het product voldoet aan hun verwachtingen. Zo stel je de bezoeker gerust en win je hun vertrouwen.

5.2 Zet klant reviews op je website

Mensen zijn gevoelig voor ‘social proof’. Dat wil zeggen: als anderen zeggen dat iets werkt of goed is, dan zijn ze eerder geneigd om het te proberen. Denk er eens over na: hoe vaak heb jij iets gekocht of gedaan, omdat het door vrienden of kennissen werd aanbevolen?

Op een website geldt dit net zo goed. Als bezoekers kunnen lezen dat jouw klanten je bedrijf, producten of diensten goed beoordelen, dan zijn ze eerder geneigd om bij jou een product of dienst af te nemen. Lees ook eens de blog over online reviews

5.3 Chatfunctie

Persoonlijk contact is een belangrijke factor in een aankoopproces. In een fysieke winkel is altijd een medewerker aanwezig om de klanten te adviseren. Online kun je jouw klant ook laten zien dat er echte mensen achter de webshop zitten door een Live Chat in te bouwen. Met een Live Chat kun je direct goede service bieden wanneer iemand jouw website bezoekt en vergroot je de klantvriendelijkheid. Bezoekers kunnen vragen stellen welke je direct kunt beantwoorden. Je kunt er ook voor kiezen om de chatfunctie in te stellen dat een bericht van de klant een e-mail wordt. Zo kunt je de vraag van de klant ook op een later tijdstip beantwoorden. Lees meer over een Live Chat.  

6. Mobiel vriendelijke website

Wellicht heb je onderstaande foto voorbij zien komen op social media. Zo niet, neem dan even de tijd om naar de afbeelding te kijken. Wat valt je op? 

Zoals je kunt zien staat iedereen met een smartphone in zijn hand, behalve de oudere dame vooraan. Deze foto brengt goed het hedendaagse smartphonegebruik in beeld. 4 op de 5 Nederlanders bezit een smartphone. Dat is 81% van de Nederlanders van 18 tot 80 jaar. Ruim de helft (54%) van de 65+’ers bezit een smartphone. Daarnaast is 92% van de Nederlanders dagelijks online voor persoonlijk gebruik. (bron: Google Insights)

Deze cijfers benadrukken het belang van een mobiel vriendelijke website. Veel van jouw bezoekers zullen namelijk met een smartphone of tablet jouw site bezoeken. Als je website dan niet goed werkt of de inhoud slecht wordt weergegeven, zijn de bezoekers meteen weer vertrokken! Hierdoor loop je conversies mis, aangezien 93% van de consumenten die zich mobiel oriënteert overgaat tot een aankoop (zowel on- als offline).

6.1 Ga voor een responsive webdesign

Omdat het aantal mobiele zoekopdrachten via Google inmiddels groter is dan het aantal zoekopdrachten via de desktop, is een mobiel vriendelijke website echt een must. Kies daarom voor een responsive design als je jouw website maakt of laat maken.

Een responsive design houdt in dat de pagina van je website zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm waarop deze wordt geopend. Dit zorgt ervoor dat jouw website goed zichtbaar en functioneel is op zowel een desktop als een smartphone- en tabletscherm. Zo voorkom je effectief dat mobiele bezoekers vroegtijdig afhaken.

responsive design

6.2 Een mobiel vriendelijke website voor de vindbaarheid

Doordat steeds meer mensen in Google zoeken via een mobiel apparaat is Google ook meer waarde gaan hechten aan mobiel vriendelijke websites. Door een belangrijke verandering van Google, Mobile-first, worden websites die niet mobiel vriendelijk zijn lager in de zoekresultaten geplaatst. Dit heeft flinke invloed op de vindbaarheid van jouw website.

Voorbeeld: Jouw website is niet mobiel vriendelijk, maar de website van jouw belangrijkste concurrent is dat wel. De website van jouw concurrent zal hoger en prominenter in de zoekresultaten verschijnen dan jouw website.

Weet je niet zeker of jouw website wel mobiel vriendelijk is? Test het snel en ontdek of jouw website wel mobiel vriendelijk is!

7. Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is erop gericht om het aantal bezoeken naar jouw website te vergroten en dan voornamelijk gericht op relevante bezoekers. Dat wil zeggen: mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en de producten of diensten die jij aanbiedt. Om dit voor elkaar te krijgen heb je goede SEO nodig.   

7.1 Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor search engine optimisation. In het Nederlands ook bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je website zo geoptimaliseerd wordt, dat het verkeer naar jouw website op relevante zoekwoorden/trefwoorden vanuit zoekmachines wordt verhoogd. Met SEO verhoog je het verkeer uit organische zoekresultaten, maar niet uit de betaalde zoekresultaten. Daarover vertellen we je meer in hoofdstuk 8.

7.2 Tips voor een betere vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw website in Google is afhankelijk van veel factoren. Drie belangrijke factoren zijn:

  • Techniek: denk bijvoorbeeld aan de snelheid van de website of het responsive design uit hoofdstuk 6.
  • Content: alles wat op jouw website geplaatst wordt, teksten en afbeeldingen, hebben invloed op de vindbaarheid van jouw website. Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen of je content te vernieuwen.
  • Populariteit: de populariteit van jouw website wordt onder andere bepaald door het aantal (back)links naar je website. Deze links kunnen van andere websites komen, maar ook van social media kanalen. Wordt er vaker naar jouw website gelinkt? Dan is dat goed voor je populariteit en vindbaarheid. Wil je snel inzicht in de populariteit van jouw website? Doe dan de gratis website scan.

7.3 Belangrijke SEO tips in 2017

  • Content is king: Zoals al eerder in dit artikel aan bod is gekomen, is content van groot belang. Maar wanneer is jouw content relevant? Als je het baseert op een zoekwoordenonderzoek! Je moet dus weten waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines zodat je dit kunt aanbieden in jouw content. Hier zijn tools voor zoals Google Trends, Think With Google en de Google search box met Google suggest. Naast onderwerpen en thema’s ontdek je ook synoniemen en andere termen die je ook kunt gebruiken.
  • AMP: Je hebt als het goed is een mobiel vriendelijke website. Hierbij komt een AMP, een Accelerated Mobile Page kijken. Dit is een uitgeklede contentpagina, voor nieuws-, blog- en updateberichten. Door alleen de belangrijke content te behouden laadt de website tot 4x sneller op mobiele apparaten. Dit verhoogt het gebruiksgemak en voorkomt dat de bezoeker afhaakt vanwege het wachten. Websites die gebruik maken van AMP’s krijgen voorrang in Google, dus pas dit zeker toe!
  • Video’s: YouTube is na Google al de meest gebruikte zoekmachine. Online video’s winnen steeds meer populariteit, óók voor SEO. Plaats video’s dus niet alleen op YouTube, maar ook op een relevante pagina op jouw website.
  • Apps: Het wordt steeds belangrijker om zelfs apps te optimaliseren. Het gaat hierbij om goede indexatie-mogelijkheden voor Google, zorg dus voor een goede structuur!
  • Nadruk op HTTPS: Google geeft beveiligde websites voorrang in de zoekresultaten. Hiervoor is het belangrijk om een SSL certificaat te hebben, waarmee je online skimming ook moeilijker maakt. Je hebt er dus qua veiligheid én SEO alleen maar baat bij!

8 Adverteren in Google

Naast het optimaliseren van je organische vindbaarheid kun je jouw website een extra boost geven door online te adverteren. Door te adverteren in bijvoorbeeld Google kun je snel meer bezoekers naar jouw website leiden, wat weer kan leiden tot meer conversies. Zeker omdat Google de meest gebruikte zoekmachine in Nederland is, kan adverteren in Google je veel opleveren.

8.1 Wat is Google AdWords?

Google AdWords is een programma waarmee je betaalde advertentiecampagnes op kunt zetten om meer bezoekers te krijgen en meer conversies te realiseren. Met goede advertenties is het mogelijk om hoger in de zoekresultaten te komen. Je kan met dit programma zelf advertenties maken en dus ook bepalen waar deze advertenties over gaan. Met Google AdWords stel je een dag- of maandbudget in, zodat je nooit achteraf voor verrassingen komt te staan (ook non-profit organisaties kunnen adverteren in Google! Lees hier meer over in hoofdstuk 11). Bij Bratpack hebben we veel ervaring met het opzetten van campagnes en advertenties. Mocht je hulp nodig hebben met jouw AdWords account, dan helpen we je graag!

8.2 AdWords campagneresultaten meten

Het Google AdWords programma kan worden geïntegreerd met Google Analytics. Op deze manier kun je goed bijhouden wat de resultaten van jouw advertenties zijn. Daardoor wordt het ook mogelijk om jouw campagnes te optimaliseren, zodat het rendement van je investering ook groter wordt.

8.3 Adverteren in andere zoekmachines

Nu is Google AdWords een programma waarmee je specifiek in Google adverteert. Maar zoekmachine Bing is de laatste tijd ook aan het groeien. In Bing is het ook mogelijk om advertenties op te zetten en zo meer mensen te bereiken. Ongeveer 80% van de instellingsmogelijkheden is bij zowel bij AdWords als Bing gelijk. Toch is het belangrijk om zowel AdWords als Bing apart te optimaliseren.

Het gebruik van online adverteren is een mooie aanvulling om je producten en/of diensten bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen.

9. Social Media

Wat is social media eigenlijk? De naam zegt het eigenlijk al. Sociale media zijn mediakanalen waar de gebruiker inhoud op kan zetten, om zo interactie met andere gebruikers en dialoog te creëren. Enkele voorbeelden van sociale platformen zijn:

9.1 Waarom social media inzetten?

In hoofdstuk 7 vertelden we al dat een belangrijke factor voor de vindbaarheid de populariteit van je website is. Door actief te zijn op social media is het mogelijk om deze populariteit te vergroten. Social media kan daarom een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website. Daarnaast is het met social media ook nog eens mogelijk om jouw doelgroep regelmatig te bereiken op een toegankelijke manier en bij jouw bedrijf te betrekken. Op Facebook is het ook gemakkelijk te zien wat dit kanaal je oplevert door middel van de paginastatistieken. Social media kost veel tijd en is een langzaam proces, maar door de statistieken te bekijken kun je precies zien wat jouw inzet je oplevert.

9.2 Tips voor het inzetten van social media

Oké, je zit op social media. Wat nu? Het is belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent op social media. Daarom geven we je een aantal belangrijke tips:

  • Vertel jouw verhaal: er is genoeg te vertellen over jouw bedrijf, je producten en de nieuwste ontwikkelingen in jouw branche. Laat jouw volgers ook zien wat je doet. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen op focust op zakelijke onderwerpen. Post ook wat over die borrel die je organiseert of het bedrijfsuitje dat zo gezellig was!
  • Wees consistent en post met mate: Het is belangrijk om regelmatig in beeld te komen bij jouw volgers, maar let erop dat je niet te vaak post. Het is natuurlijk afhankelijk van het platform hoe vaak te vaak is, maar zorg dat je minimaal één keer per week iets post.
  • Geef waarde en open de dialoog: Op social media is het belangrijk dat je ook sociaal bent. Vraag jouw volgers om hun mening en reageer op de reacties die ze plaatsen. Op deze manier betrek je jouw volgers bij je bedrijf. Zorg er daarnaast voor dat de content waarde geeft aan jouw volgers. Post niet alleen maar over de producten of diensten die je aanbiedt. Zorg daarom voor afwisseling tussen producten/diensten en andere onderwerpen, wees ook niet bang om humor te gebruiken.
  • Gebruik afbeeldingen of video: Net als op je website werkt het goed om afbeeldingen of video’s op social media te gebruiken. Deze visuele content trekt de aandacht en zorgt voor meer interactie met jouw publiek. Wist je dat een pagina met een video 53 keer zoveel kans heeft om op een eerste pagina ranking in Google, dan pagina’s zonder video?
  • Blijf herkenbaar: Blijf er op jouw social media kanalen wel voor zorgen dat de inhoud aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat jouw volgers je blijven herkennen over de verschillende kanalen. Dit wekt vertrouwen op, omdat de mensen zien dat je overal jezelf bent waardoor je meer als authentiek wordt gezien. Daarnaast kan het verwarrend werken als je op social media heel vlot en humorvol bent, terwijl jouw website enorm formeel is opgesteld (of omgekeerd).

social media inzetten

10. Digitale nieuwsbrieven

E-mail marketing wordt steeds belangrijker. Digitale nieuwsbrieven zijn een goede manier om in contact te komen met potentiële klanten, maar ook om in contact te blijven met huidige klanten. De nieuwsbrieven helpen om de relatie met klanten en potentiële klanten te onderhouden en te verbeteren. Zorg er daarom voor dat websitebezoekers de optie hebben om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Vermijd daarbij de bewoording “blijf op de hoogte”, maar kies voor een tekst die bezoekers duidelijk maakt wat de toegevoegde waarde is van jouw nieuwsbrief.

Ook bij digitale nieuwsbrieven is het belangrijk om waarde te geven aan de lezer. Geef ze niet alleen informatie over het bedrijf, maar geef ze ook tips of uitleg over onderwerpen die relevant zijn voor jouw producten of diensten. Je geeft natuurlijk niet alles weg, maar genoeg om je lezers echt geïnteresseerd te maken.

Daarnaast zijn er ook veel opties in een goed nieuwsbriefsysteem om gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven te versturen naar de juiste personen en kun je adresbestanden importeren en statistieken bekijken.

10.1 Waarom komt mijn nieuwsbrief in de spambox terecht?

Wanneer je een nieuwsbrief verstuurt wil je natuurlijk niet dat deze gemarkeerd wordt als spam. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op of jouw mail als spam wordt gemarkeerd of niet:

  • Provider: Zowel jouw eigen provider als de provider van de ontvanger hebben invloed op het wel of niet aangemerkt worden als spam. De provider van de ontvanger bepaalt welke informatie als gevaarlijk of ongewenst wordt beschouwd. Dit kan onderling variëren, waardoor een mail bij Hotmail niet in als spam wordt gezien, maar bij Gmail wel. Jouw eigen provider heeft ook invloed op of jouw mail als spam gezien wordt.
  • Gedrag van de ontvangers: Als een ontvanger jouw mail als spam markeert is de kans groter dat jouw nieuwsbrief bij andere ontvangers ook in de spamfolder terecht komt. Om de kans dat iemand jouw nieuwsbrief als spam markeert te verkleinen is het handig om duidelijke titels te gebruiken en het proces om af te melden makkelijk te maken.
  • Bijlagen: Losse bestanden kunnen virussen bevatten en daarom aangemerkt worden als gevaarlijk. Door een bijlage mee te sturen vergroot je daarom de kans om als spam gemarkeerd te worden.
  • Lay-out en vormgeving: Door bepaalde koppen te gebruiken kun je de kans dat jouw mail als spam gemarkeerd wordt vergroten. Speciale tekens, koppen in Caps Lock en koppen die bepaalde woorden, zoals “Viagra” of “Bulk”, bevatten lijken sneller verdacht.

Door met al deze punten rekening te houden en jouw ontvangers te vragen om jouw e-mailadres toe te voegen als geaccepteerd adres kun je de kans dat jouw mails in de spamfolder komen minimaliseren.

11. Online fondsen werven

Fondsenwerving via het internet is enorm aan het groeien. Steeds meer goede doelen gebruiken, naast de traditionele wervingskanalen, hun website en online fondsenwerving om nieuwe donateurs te bereiken. Er zijn verschillende online wervingskanalen die enorm belangrijk zijn voor goede doelen om nieuwe donateurs te bereiken.

11.1 Online donatiemodule

De belangrijkste manier waarop goede doelen online fondsen kunnen werven is met een online donatiemodule op hun website. Met een online donatiemodule is het heel gemakkelijk om op de website een donatie te doen, zodat de drempel voor potentiële donateurs enorm verlaagd wordt. Belangrijk bij het gebruik van een online donatiemodule is dat de website goede, wervende teksten bevat en dat het snel duidelijk is wat de werkzaamheden van het goede doel is. Als de website inhoudelijk niet goed op orde is, kun je potentiële donateurs ook niet overtuigen om jouw goede doel te steunen. Een aantal voorbeelden van goede doelen die een website met donatie module hebben zijn:

online donatiemodule Stichting Dierenlot

11.2 Google Ad Grants

logo google ad grantsWil je de initiatieven van jouw goede doel meer promoten en zo meer (online) donateurs werven? Goede doelen hebben vaak geen of weinig budget om mee te adverteren. Gelukkig helpt Google Non-Profits een handje! Zo heeft Google een programma voor non-profit organisaties waarmee ze gratis kunnen adverteren: Google Ad Grants. Met Ad Grants beschik je over een advertentietegoed van $120.000 tot $480.000 per jaar! Door verschillende campagnes met effectieve advertenties in te zetten, kun je jouw missie en initiatieven promoten in de zoekresultaten van Google.

Meer tips voor het verbeteren van jouw online fondsenwerving? Lees snel nog 10 tips!

Ook hulp bij het opzetten van een effectieve website?

Nu je aan het einde van dit artikel bent gekomen weet je wat een effectieve website nodig heeft. Gebruik dit artikel als een checklist bij het opzetten of optimaliseren van jouw website, zodat je verzekerd bent van een effectieve website.

Heb je zelf niet de mogelijkheid om een website te maken? Of misschien vind je het allemaal nog gecompliceerd en wil je graag extra hulp? Je hoeft je website natuurlijk niet alleen te maken! Bij Bratpack helpen we je graag bij het ontwerpen en opzetten van een effectieve website of webshop.

Heb je al een website, maar wil je deze graag laten optimaliseren en zo jouw vindbaarheid en het aantal bezoekers en conversies op je website vergroten? Ook hierbij kunnen wij je natuurlijk helpen. Wij bieden ook SEO en SEA diensten aan.

Voor meer informatie over de mogelijkheden bij Bratpack kun je vrijblijvend contact opnemen. Tijdens een gesprek bespreken we graag jouw wensen en helpen wij jouw online ambities waar te maken.