English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Veranderingen in mobiel gebruik

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om online aankopen te doen. Voor ondernemingen is het dan ook belangrijk om hierop in te spelen. Websites moeten compatibel zijn met mobiele apparaten. Ook zitten de menu’s van mobiele websites en apps steeds vaker aan de onderkant van het scherm, zodat de duim er goed bij kan. Maar hoe zit het eigenlijk met het precieze online gebruik van Nederlandse consumenten? Wij geven je een kort overzicht van het jaarlijkse marktonderzoek van GfK, een van de grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld.

De smartphone neemt het over van de tablet

Smartphones worden ingezet voor allerlei activiteiten:

  • internetten;
  • bankieren;
  • online winkelen;
  • mailen;
  • social media.

Deze activiteiten worden steeds populairder op de smartphone, terwijl ze juist teruglopen op de tablet. De diversiteit van de activiteiten op de tablet neemt af. Alleen het kijken van TV en filmpjes stijgt zowel op de tablet als op de smartphone. Nieuwe toepassingen vinden sneller hun weg naar de smartphone. Zo gebruiken mensen de smartphone als mobiele toegangskaart. Hierbij laat je je mobiel als toegangsbewijs scannen voor bijvoorbeeld concerten en vliegtuigreizen.

Nieuwsapps stijgen in populariteit

Internetgebruikers willen graag op de hoogte zijn van het laatste nieuws. Dat blijkt uit de prominente plek van nieuwsapps. 6 van de 15 meest geïnstalleerde apps zijn nieuwsapps. Smartphonegebruikers maken gemiddeld 51 minuten per week gebruik van nieuwsapps. De computer en tablet worden respectievelijk 45 en 32 minuten voor nieuwsconsumptie gebruikt.

Twitter en Facebook verliezen terrein

Social media worden steeds populairder. De groei van Twitter en Facebook zet echter niet door. Terwijl het gebruik van Instagram en Snapchat onder de jongeren toeneemt, daalt het gebruik van Facebook onder deze groep. Toch hebben nog steeds heel veel mensen een Facebook-account. Het aantal actieve gebruikers vermindert echter. Instagram is een geliefd platform waarop generatie X graag alles op het gebied van kleding, lifestyle, food en beauty deelt. Driekwart van de Nederlandse tieners hebben de Snapchat app op hun smartphone, maar de groei van deze app neemt wel snel af.  

Veranderingen in mobiel gebruik

Adblockers worden veelvuldig ingezet

Internetgebruikers worden ook steeds slimmer als het op advertenties aankomt. Veel mensen vinden advertenties irritant en hinderlijk bij hun online werkzaamheden. Om reclames te ontwijken, heeft ruim een kwart van de Nederlanders daarom een adblocker geïnstalleerd. Dit aantal stijgt sinds 2015 sterk en blijft, zoals het er nu naar uitziet, ook stijgen. Bijna een derde van de internetgebruikers wil in de toekomst adblockers gaan gebruiken op hun smartphone. Van de tabletgebruikers is dit aantal 20 procent. Dit is natuurlijk een negatieve ontwikkeling voor ondernemingen die tijd en geld investeren in het opzetten van succesvolle advertentiecampagnes. Gelukkig zijn er manieren waarop de adblocker zelf omzeild kan worden. Ook geven sommige websites aan dat de site alleen kan worden bezocht als de adblocker uit staat.

Senioren vormen een nieuwe doelgroep

Ook senioren beginnen de functionaliteit van smartphones in te zien. De meerderheid van deze groep heeft inmiddels een smartphone en dit aantal blijft alleen maar groeien. Vooral 50-plussers hebben in 2017 een smartphone aangeschaft. 75-plussers zijn zelfs de sterkst groeiende groep internetters. Het toenemende smartphonegebruik is een gat in de markt voor fabrikanten. Zo produceert de Zweedse fabrikant Doro gebruiksvriendelijke mobieltjes die speciaal voor senioren zijn gemaakt. Kort geleden kondigde Doro de productie van een nieuwe senioren smartphone aan.

Hoe speel ik in op deze online trends?

Al deze ontwikkelingen hebben invloed op jouw online marketing strategie. Hoe optimaliseer je jouw website, zodat deze aan blijft sluiten op jouw doelgroep? Bratpack helpt je graag om je bereik te vergroten en het aantal conversies te verhogen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw onderneming of heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Gepubliceerd op: 05-03-2018
Dit bericht is geschreven door:

Jedidja Stikkelorum

Content Marketeer

Ook geschreven door Jedidja Stikkelorum

Bratpack is jouw online partner, omdat wij:

  • Helpen om je online ambities te verwezenlijken;
  • Ontzorgen met online werkzaamheden, zodat je kunt ondernemen;
  • Sinds 2002 bewezen ervaring hebben in het bouwen van websites;
  • Meer dan 1.250 organisaties hebben geholpen met hun online ambities;
  • Een team zijn met meer dan 25 online specialisten;
  • Proactiviteit en persoonlijke communicatie in ons DNA hebben; 
  • Altijd bereid zijn om langs te komen voor een vrijblijvende kennismaking;
  • Investeren in klantcontact, flexibel zijn en zorgen voor een hoger online rendement.

Wil jij ook online je ambities verwezenlijken? Neem dan contact op met Bratpack voor een kennismaking en een lekkere kop koffie! Bel ons of vul het formulier in om een vrijblijvende afspraak te maken (indien je zelf lekkere koffie hebt komen we graag bij je langs).

Bel +31-20-4977081

Informatie aanvragen

Velden met een * zijn verplicht.