Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Van online naar winkelbezoek: hoe doe je dat?

Online winkelen is ook in de woonbranche ingeburgerd: shops als Westwing, VT Wonen en Bol.com bieden een breed assortiment aan en zijn daarin tot op zekere hoogte succesvol. Maar hoe kan je als retailer inspelen op deze trend en tegelijkertijd zorgen voor meer winkelbezoek? Het verschil tussen online- en offline aankopen is aan het verdwijnen en daar kan je goed gebruik van maken!

In dit artikel leggen wij eerst drie scenario’s uit hoe je als winkel je webshop kunt opzetten en daarna geven we nog drie praktische tips die je vandaag nog kunt toepassen. Handig!

De online showroom

Kijken, kijken maar niet kopen. Winkels die een online showroom openen hebben in feite een webshop zonder bestelknop. Dat klinkt onlogisch maar biedt veel voordelen. Zo hoef je niet na te denken over de logistiek en voorraad maar je biedt bezoekers wel een kijkje in je assortiment.

Vooral voor consumenten die een winkelbezoek voorbereiden is dit handig: zij kunnen rustig kijken of er iets is wat naar hun zin is (ongetwijfeld!) en zo bepalen welke winkels ze gaan bezoeken. Door gebruik te maken van een wensenlijstje maak je het bezoekers makkelijk om een lijstje van producten te printen en mee te nemen.

Het voordeel van bezoekers die in je online showroom gekeken hebben is dat ze beter voorbereid zijn en dus ook sneller overgaan tot een aankoop.

De lokale webshop

Meubels verschepen van Alkmaar naar Nijmegen is niet voor iedereen weggelegd. Toch wil je klanten het gemak bieden van online winkelen. Vrijwel iedereen in de woonbranche heeft al een vorm van logistiek opgezet: producten worden besteld in de winkel en zijn te groot om te bezorgen, dus dat wordt een paar dagen later netjes geregeld.

Als je kiest voor een webshop waarbij je alleen klanten uit de eigen regio laat kiezen voor bezorging kan je dit proces gewoon aanhouden. En vaak is deze service al gewoon in de winkel aanwezig! Een lokale webshop verschilt niet veel van een webshop waarin je landelijk verkoopt maar je schermt de bezorgregio’s af middels postcodes. Simpel, maar heel effectief.

Het lost nog een ander probleem op: online marketing. Adverteren om landelijk bekend te worden kost veel geld en tijd. Het is kostbaar en levert lang niet altijd geld op. Als je de online marketing inspanningen kunt richten op je bestaande werkgebied versterk je daarmee direct je winkel. Bovendien zullen inwoners uit de regio je naam ergens al gehoord hebben.

Een webshop voor je lokale klanten beperkt kopzorgen rondom logistiek en maakt marketing overzichtelijk.

Van online naar winkelbezoek

Landelijk verkopen

Uiteraard is de laatste optie om landelijk of zelfs internationaal te verkopen. Een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk! Er zijn een paar aspecten die bepalen of je hierin succesvol bent of niet.

  • Allereerst moet je online niet onderschatten: het is een vak en minstens net zo lastig als een winkel runnen. Je kunt het er niet “even bij doen”.
  • Ten tweede is de logistiek een aandachtspunt. Ga je zelf verzenden of laat je dit over aan een warehouse? En hoe verwerk je retouren? Dit onderdeel wordt vaak vergeten maar is de plek waar je veel kosten kunt maken of besparen! Denk er dus goed over na.
  • Ten derde is de productkeuze een factor van belang. Ga je aanbieden wat anderen al doen? En zo ja, voor welke prijs? Meer van hetzelfde voor dezelfde prijs is niet onderscheidend. Je moet dus goed nadenken over de producten die jou uniek maken.
  • Als vierde punt is de service belangrijk: Amazon en Coolblue staan bekend om hun razend goede service, tot diep in de nacht aan toe. Hoe ga jij goede service aanbieden?

Het opzetten van een landelijke webshop is niet onmogelijk, in tegendeel. Maar het vereist wel lef, inzicht en ondernemerschap!

3 handige tips

Bij Bratpack hebben we inmiddels al meer dan 300 webshops opgezet, dus we hebben al behoorlijk wat praktijkervaring opgebouwd. Graag delen we drie praktische tips met je waar je rekening mee kunt houden als je een goede webshop wilt opzetten.

Koppel je webshop

Prijs- en voorraad informatie handmatig bijhouden is misschien geen ramp, maar het kost wel tijd. Als je een webshop opzet moet je altijd proberen om systemen aan elkaar te koppelen om processen te automatiseren. Alles wat niet met de hand hoeft, bespaart tijd! Deze tijd kan je beter besteden aan je marketing, klanten of winkel.

Koppelingen zijn tegenwoordig makkelijk te maken via webservices / API’s. Overweeg je om een nieuw kassasysteem aan te schaffen? Informeer dan of ze de mogelijkheid hebben om webservices te gebruiken.

Webshop als hub

Platforms als Bol.com, Beslist.nl en Amazon bieden webshops de mogelijkheid om hun assortiment te koppelen. Je kunt dan gebruik maken van het enorme bereik van deze internetgiganten. Uiteraard kost dat wel wat marge, maar je hoeft zelf dan ook geen marketing meer te doen om omzet te generen.

Zorg ervoor dat je webshop koppelingen heeft met dit soort partijen. Je profiteert dan van hun succes.

Content is king

Wat je ook doet: content is king. Zonder goede foto, productomschrijving en categoriestructuur mislukt je webshop. Geen tijd om een goed zoekfilter op te zetten? Dat kost je omzet! Leer jezelf aan hoe je goede teksten schrijft en producten invoert. Alleen met goede content zal je succesvol zijn: op korte én lange termijn.

En vergeet niet met wat je ook doet: doe het met overtuiging. Succes!

 

Over Bratpack

Bratpack is een online marketing bureau met ruim 15 jaar ervaring nabij Amsterdam en bekend van onder andere de INretail website. Ook diverse woonwinkels en tuincentra maken gebruik van de expertise van het bureau. Naast het vormgeven en ontwikkelen van websites en webshops zorgt Bratpack ook voor online marketing en zoekmachine optimalisatie. Met meer dan 25 experts in huis is alle kennis aanwezig om ook jouw online ambities waar te maken!

Gepubliceerd op: 07-06-2017
Dit bericht is geschreven door:

Edwin Meijer

Marketing director
edwin@bratpack.nl
020-4977081

Ook geschreven door Edwin Meijer

Bratpack is jouw online partner, omdat wij:

  • Helpen om je online ambities te verwezenlijken;
  • Ontzorgen met online werkzaamheden, zodat je kunt ondernemen;
  • Sinds 2002 bewezen ervaring hebben in het bouwen van websites;
  • Meer dan 1.250 organisaties hebben geholpen met hun online ambities;
  • Een team zijn met meer dan 25 online specialisten;
  • Proactiviteit en persoonlijke communicatie in ons DNA hebben; 
  • Altijd bereid zijn om langs te komen voor een vrijblijvende kennismaking;
  • Investeren in klantcontact, flexibel zijn en zorgen voor een hoger online rendement.

Wil jij ook online je ambities verwezenlijken? Neem dan contact op met Bratpack voor een kennismaking en een lekkere kop koffie! Bel ons of vul het formulier in om een vrijblijvende afspraak te maken (indien je zelf lekkere koffie hebt komen we graag bij je langs).

Bel +31-20-4977081

Informatie aanvragen

Velden met een * zijn verplicht.