English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Social media trends 2018

Social media bieden een platform voor internetgebruikers om hun gedachten te uiten, ervaringen te delen en om met elkaar te communiceren. Platformen als Facebook en YouTube zijn allang niet meer weg te denken uit onze samenleving. Toch blijven bepaalde social media opvallend genoeg achter en maken andere juist een flinke groeispurt door. Wat zijn de laatste trends die naar voren komen in het Nationale Social Media Onderzoek van 2018?

Facebook

Facebook heeft zijn beste tijd gehad. Dat vindt een groot gedeelte van jongeren tussen de 15 en 19 jaar tenminste. Het totale gebruik en het dagelijkse gebruik neemt onder deze groep sterk af. Waarom? Veel jongeren geven aan zich niet meer thuis te voelen tussen de veelal oudere mensen die op het sociale platform zitten. Bovendien worden andere social media gewoonweg leuker gevonden. Toch hebben nog veel jongeren een account, waar ongeveer 40 procent ook nog steeds gebruik van maakt. In andere leeftijdscategorieën is ook geen groei zichtbaar. Het gebruik van Facebook blijft in deze groepen gelijk.

Twitter

Ook Twitter is niet meer het snel groeiende platform dat het ooit was. Toch is er na drie jaren van flinke daling een lichtpuntje aan de horizon: het gebruik is ten opzichte van vorig jaar met 8 procent gestegen. Het sociale netwerk heeft 2,8 miljoen twitteraars, waarvan meer dan een miljoen het ook dagelijks gebruiken. Nog altijd volgt er na een opvallende nieuwsgebeurtenis een stroom aan tweets waarin mensen hun beklag doen of een nieuwe trend de wereld in sturen. Denk aan massaal gebruikte hashtags als #MeToo en #Covfefe. 

Social media trends 2018

WhatsApp

WhatsApp steekt met kop en schouders boven de andere social media uit. 11,5 miljoen Nederlanders communiceren met hun vrienden, familieleden en collega’s via dit sociale medium. Het dagelijkse gebruik is zelfs toegenomen tot meer dan 8 miljoen. Het aantal gebruikers stijgt in alle leeftijdscategorieën. Van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar communiceert 97(!) procent via WhatsApp. Voor de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 93 procent en de categorie 40-64 jaar 86 procent. Ook 65-plussers maken veelvuldig gebruik van WhatsApp, bijvoorbeeld om met kinderen en kleinkinderen te kunnen chatten.

Instagram

Instagram is de afgelopen tijd flink gegroeid. Het populaire sociale netwerk kent meer dan 4 miljoen gebruikers. Het dagelijkse gebruik van de foto-app is ook flink toegenomen met een groei van 40 procent. Instagram is vooral populair onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. 73 procent van deze jongeren gebruikt de app. Ook in andere leeftijdscategorieën neemt het totale gebruik toe. Hierdoor is Instagram de grootste stijger van alle onderzochte social media. Blijkbaar is Instagram een geliefde plek onder jong en oud om foto’s te delen en te bekijken. Bovendien is de app ideaal voor zogenaamde beelddenkers die de vele teksten op Facebook en Twitter liever overslaan. De app wordt onder veel jongeren gebruikt als een soort dagboek, waarbij ze hun ervaringen delen door middel van foto’s.

Snapchat

Ook Snapchat is een snel groeiend platform, voornamelijk onder jongeren. Het sociale netwerk wordt door net zoveel jongeren gebruikt als Facebook. De app groeit, anders dan Instagram, nauwelijks onder 40-plussers. Daardoor blijft Snapchat toch vooral iets voor jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Het jonge platform ontwikkelt zich sterk om de gebruikers die het verliest aan Instagram en andere social media terug te winnen. Laatst vond er daarom een grote update plaats, waarbij het gehele design een make-over kreeg. Deze verandering werd helaas door lang niet iedereen gewaardeerd, zoals bleek uit het grote aantal negatieve tweets dat ontevreden gebruikers plaatsten.

YouTube

YouTube wordt dagelijks een stuk minder gebruikt dan WhatsApp en Facebook, maar groeit desondanks sterk. Het videoplatform heeft 8 miljoen gebruikers, waarvan 2,2 miljoen dagelijks. Dit maakt dat YouTube tot de top drie van de grootste platformen van 2018 behoort. Ook dit sociale medium is vooral onder jongeren zeer geliefd. 86 procent van de mensen tussen de 15 en 19 jaar gebruikt YouTube om video’s te maken en te bekijken. Vooral video’s over muziek, games en beauty doen het goed onder de jongeren. Grote vloggers als Enzo Knol en PewDiePie zijn even bekend als presentatoren of acteurs die je op TV voorbij ziet komen.

Social media marketing

Social media worden vooral onder jongeren volop gebruikt. Je wilt deze actieve groep natuurlijk niet overslaan in de marketing van jouw website. Hoe zorg je ervoor dat je deze doelgroep aan blijft spreken? Bratpack helpt je graag met het opzetten van een succesvolle campagne strategie. Bereik jouw publiek met relevante advertenties die aansluiten bij de wensen van jouw doelgroep. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

Gepubliceerd op: 12-03-2018
Dit bericht is geschreven door:

Victoria van Leeuwen

Online Marketeer
victoria@bratpack.nl
020-4977081

Ook geschreven door Victoria van Leeuwen

Bratpack is jouw online partner, omdat wij:

  • Helpen om je online ambities te verwezenlijken;
  • Ontzorgen met online werkzaamheden, zodat je kunt ondernemen;
  • Sinds 2002 bewezen ervaring hebben in het bouwen van websites;
  • Meer dan 1.250 organisaties hebben geholpen met hun online ambities;
  • Een team zijn met meer dan 25 online specialisten;
  • Proactiviteit en persoonlijke communicatie in ons DNA hebben; 
  • Altijd bereid zijn om langs te komen voor een vrijblijvende kennismaking;
  • Investeren in klantcontact, flexibel zijn en zorgen voor een hoger online rendement.

Wil jij ook online je ambities verwezenlijken? Neem dan contact op met Bratpack voor een kennismaking en een lekkere kop koffie! Bel ons of vul het formulier in om een vrijblijvende afspraak te maken (indien je zelf lekkere koffie hebt komen we graag bij je langs).

Bel +31-20-4977081

Informatie aanvragen

Lees hier ons privacy statement.

Velden met een * zijn verplicht.