English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Nieuwe richtlijn meta descriptions

Meta descriptions, je kent ze waarschijnlijk wel. Het zijn de samenvattingen van webpagina’s die op de resultatenpagina worden weergegeven. Deze beschrijvingen zijn belangrijk, omdat het triggers zijn waarmee je mensen naar je website trekt.
 

Voorbeeld meta description Bratpack


Tot op heden was een lengte van tussen de 140 en 150 tekens de beste lengte voor meta descriptions. Alles wat je in de tekens daarna schreef, werd afgekapt door Google, zodat de beschrijvingen niet te lang konden worden. Kort geleden heeft Google echter een verandering aangebracht in de richtlijnen omtrent meta descriptions. Hier lees je alles wat je over deze update moet weten.

Een meta description met wel 230 tekens?

Sinds de update van Google worden langere meta descriptions toegestaan. In plaats van de gebruikelijke 150 tekens zijn er beschrijvingen te zien die wel 230 of meer tekens tellen. Vanaf midden november zijn deze langere meta descriptions gesignaleerd op Google. Toch betekent dit niet dat de meta descriptions van alle webpagina’s ineens langer zijn geworden. Veel bedrijven zijn nog ingesteld op de oude richtlijnen, waardoor de meta descriptions op hun website nog altijd kort zijn. Juist nu kan het een slimme strategie zijn om je meta descriptions te verlengen, omdat jouw langere beschrijvingen er zeker uit zullen springen ten opzichte van andere websites.

Mogelijke scenario’s met nieuwe meta descriptions

Aangezien de update heel recent is, is het nog niet duidelijk wat voor gevolgen de nieuwe richtlijn zal hebben. Er zijn drie scenario’s die zich kunnen voordoen als je je meta descriptions uitbreidt. Het worst case scenario is dat jouw website minder kliks ontvangt. Gebruikers zijn minder geneigd door te klikken als ze het antwoord op hun vragen al in de meta description kunnen vinden. Dit klinkt logisch, maar er is een alternatief scenario. Doordat je meer in je meta description kwijt kunt, heb je ook meer tijd om een gebruiker over te halen jouw website te bezoeken. Hierdoor stijgt het aantal kliks juist! Een derde scenario is dat de websites die nu al hoog scoren alleen maar meer kliks krijgen. Doordat deze websites nog meer ruimte krijgen, moet de gebruiker verder omlaag scrollen om ook andere webpagina’s te zien. De kans is groot dat de gebruiker dat teveel moeite vindt. 

 

Meta descriptions afbeeding

Moet ik mijn meta descriptions uitbreiden?

Is het nu slim om over te stappen op langere meta descriptions of juist niet? Hoewel de gevolgen momenteel nog niet te overzien zijn, is het het waard om te experimenteren met deze nieuwe ontwikkeling. Wat kan je het beste doen? Het is belangrijk om heel bedachtzaam te zijn in wat je in de meta descriptions zet. Als je veel relevante informatie in je beschrijvingen verwerkt, is de kans groot dat je minder kliks ontvangt. Toch heeft dit ook positieve gevolgen. Zo zal Google je pagina vanwege zijn relevantie hoger ranken. Focus je allereerst op de pagina’s die het meest worden bezocht. Verleng de meta descriptions en blijf deze optimaliseren. In principe gelden nog steeds dezelfde richtlijnen. Bedenk wat de zoekvraag van de gebruiker kan zijn en geef hier een antwoord op. Denk eraan: hoe relevanter, hoe beter!

Hulp bij optimalisatie van jouw meta descriptions

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Ben jij op zoek naar professioneel advies omtrent de optimalisatie van jouw meta descriptions? Wij weten alles van zoekmachine optimalisatie en helpen je graag om hoger in Google te scoren en meer bezoekers te genereren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij staan je graag te woord om je antwoord te geven op al je vragen!

Gepubliceerd op: 16-01-2018
Dit bericht is geschreven door:

Barry Disveld

Online Marketeer

Ook geschreven door Barry Disveld

Bratpack is jouw online partner, omdat wij:

  • Helpen om je online ambities te verwezenlijken;
  • Ontzorgen met online werkzaamheden, zodat je kunt ondernemen;
  • Sinds 2002 bewezen ervaring hebben in het bouwen van websites;
  • Meer dan 1.250 organisaties hebben geholpen met hun online ambities;
  • Een team zijn met meer dan 25 online specialisten;
  • Proactiviteit en persoonlijke communicatie in ons DNA hebben; 
  • Altijd bereid zijn om langs te komen voor een vrijblijvende kennismaking;
  • Investeren in klantcontact, flexibel zijn en zorgen voor een hoger online rendement.

Wil jij ook online je ambities verwezenlijken? Neem dan contact op met Bratpack voor een kennismaking en een lekkere kop koffie! Bel ons of vul het formulier in om een vrijblijvende afspraak te maken (indien je zelf lekkere koffie hebt komen we graag bij je langs).

Bel +31-20-4977081

Informatie aanvragen

Lees hier ons privacy statement.

Velden met een * zijn verplicht.