INretail: omnichannel creëert de beste omzetkansen

26 maart 2018

De modebranche maakte in 2017 een enorme groei mee aldus INretail, de grootste brancheorganisatie in de non-food retail. Het was zelfs de hoogste omzetgroei van de afgelopen tien jaar. De gemiddelde omzetgroei was 4,6 procent ten opzichte van 2016. Hoe valt deze stijging te verklaren? En wat betekent dit voor de online retail?

Uitgaven in de modebranche

Terwijl de omzet in de herenmode ruim 7 procent steeg, groeide de omzet in de damesmode met bijna 3 procent. Vergeleken met de daling van 2016 is dit een zeer positieve ontwikkeling. De uitgaven van mannen en vrouwen verschillen flink van grootte. Zo gaven mannen in 2015 volgens het CBS gemiddeld 364 euro uit aan kleding en besteedden vrouwen wel 640 euro aan kleding.

Omzet van schoenenwinkels

De groei van de fysieke modewinkels bleef gelijk, maar de fysieke schoenenwinkels groeiden met ruim 2,5 procent. Zo steeg de omzet in damesschoenen met 9 procent en in mannenschoenen met 4,7 procent. Het verschil in uitgaven tussen mannen en vrouwen is hier een stuk kleiner dan in de fashionbranche. Vrouwen gaven in 2015 volgens het CBS gemiddeld 20 euro meer uit aan schoenen dan mannen. Ook kinderschoenen deden het goed afgelopen jaar met een toename van 6 procent.

omnichannel creëert de beste omzetkansen

Combinatie van online en offline

Waardoor zijn de mode- en schoenenbranche zo erg gegroeid? Volgens de modebranchemanager Edwin Belt ligt dit vooral aan het succes van online formules. Zo openen online formules de deuren voor fysieke winkels en investeren fysieke winkels juist in webwinkels en online marketing om hun online zichtbaarheid te vergroten. Deze ‘kruisbestuiving’ van digitale en fysieke oplossingen sluit aan bij het gedrag van de consument. De consument richt zich namelijk steeds vaker niet meer op één kanaal, maar maakt van zowel online als offline kanalen gebruik om in zijn of haar behoeften te kunnen voorzien.

Omnichannel aanpak

Deze kruisbestuiving wordt ook wel omnichannel genoemd. Met omnichannel kan de consument de verschillende kanalen op eenzelfde manier gebruiken. Alle kanalen sluiten op elkaar aan, waardoor online en offline tijdens het verkoopproces in elkaar overlopen. De omnichannel aanpak is al zichtbaar bij bedrijven als Zalando en Coolblue. Webwinkel Coolblue heeft al enkele fysieke winkels geopend en ook webshop Zalando is druk aan het experimenteren met pop-up stores en outlets.

Creëer omzetkansen met je eigen webshop

Zie jij wel wat in de omnichannel aanpak, maar vind je het lastig om een goede strategie te bepalen? Bratpack neemt je graag alle zorgen omtrent online werkzaamheden uit handen. Bouw een functionele webshop die aansluit bij jouw eigen ambities en de wensen van jouw klanten. Verbeter bovendien je online zichtbaarheid met de hulp van onze online marketeers. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw webwinkel? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.