Hoe schrijf je een goed nieuwsbericht?

14 december 2016

Wij schrijven ze wekelijks: nieuwsberichten. Maar hoe gaat dat eigenlijk, een goed nieuwsbericht schrijven? Welke structuur kun je aanhouden en welke informatie gebruik je? Daar geven wij in dit nieuwsbericht uitleg over!

Wat is een nieuwsbericht?

Een nieuwsbericht is een bericht dat je op jouw website  plaatst of per e-mail verstuurt. Dit kan gaan over een opvallend feitje dat je bent tegen gekomen, of een interessant project waar je nu aan werkt. Afhankelijk van het soort website of bedrijf dat jij hebt, kunnen de onderwerpen uiteraard uiteenlopen.

Essentiële onderdelen

Er is altijd een aantal onderdelen dat jouw nieuwsbericht hoe dan ook ten goede komt. Deze onderdelen zijn de titel, tussenkoppen en informatie over de schrijver. Hieronder volgt per onderdeel een toelichting over het belang en toepassing hiervan.

Nieuwsberichten schrijven

De titel

Het eerste onderdeel is de titel. Zorg ervoor dat de titel duidelijk maakt waar het bericht over gaat en ondertussen vooral interesse en vragen opwekt. Maak de lezer nieuwsgierig naar de inhoud. Het hoeft dus zeker niet te zakelijk en oppervlakkig, humor of zelfs een beetje overdrijven mag!

Tussenkoppen

Ook tussenkoppen zijn belangrijk voor de structuur. Want, eerlijk is eerlijk, er wordt natuurlijk ook veel gescand tijdens het lezen. Even snel kijken of het artikel interessant en relevant is, doen lezers onder andere door tussenkoppen te lezen. Om het bericht aantrekkelijk aan te kleden is beeldmateriaal ook belangrijk. Dit draagt ook bij aan de scanbaarheid van het bericht en het onderwerp.

Informatie over de schrijver

Als laatste is het belangrijk om de schrijver een gezicht te geven. Gebruik ruimte rond het artikel om te laten zien, eventueel met een foto, wie het artikel heeft geschreven en wat de functie van diegene is. Dit geeft openheid aan de lezer en toont aan dat het artikel met zorg is geschreven. De schrijver zet immers zelf zijn of haar naam eronder.

Do’s en dont’s voor goede nieuwsberichten

Naast de essentiële onderdelen zijn er altijd nog do’s en dont’s die belangrijk zijn om in gedachten te houden bij het schrijven.

Do’s:

  • Link naar eerdere nieuwsberichten op jouw website die met het onderwerp te maken hebben en aanvulling geven op de informatie.
  • Link naar bronnen waar je informatie vandaan hebt. Kies de bronnen dus zorgvuldig uit en ga voor autoriteiten op dat vakgebied. Schrijf je vanuit eigen ervaringen? Vermeld dit dan expliciet, maak duidelijk waar je de informatie vandaan hebt gehaald en waarom je daar iets vanaf weet.
  • Abonneer je op nieuwsbrieven die relevante informatie geven over jouw vakgebied. Zo blijf je op de hoogte en verbreed je de kennis die nodig is om gedetailleerd over de informatie te schrijven. Je kunt hier natuurlijk ook inspiratie uit op doen.

Dont’s:

  • Teksten kopiëren is not done! Dit is plagiaat en is absoluut niet OK. Daarnaast wil je zelf jouw kennis of passie overbrengen. Haal het uit jezelf, jouw team en jouw omgeving en kopieer niks van anderen!  Als je dit wel doet en bijvoorbeeld een quote van iemand overneemt, zorg er dan voor dat de opmaak duidelijk maakt dat het een quote is. Vermeld ook altijd de naam van de schrijver!
  • Wisselen tussen het gebruik van ‘u’ en ‘je’. Kies één van de twee en houd dit aan gedurende het hele artikel én andere artikelen natuurlijk. Wisselen wekt verwarring op en leidt af van de feitelijke tekst. Kies welk taalgebruik bij jouw doelgroep past en blijf hierbij.
  • Ongegeneerd reclame maken. Jouw nieuwsbericht is onderdeel van jouw website of webshop voor verschillende doeleinden. Zo is het onder andere nuttig om unieke content te plaatsen voor SEO, versterking van social media, autoriteit uitstralen en om unieke bezoekers naar de site te trekken. Uiteraard heeft het schrijven van blogs meer functies dan alleen kennis verspreiden, maar directe reclame maken is echter niet de bedoeling. Je kunt uiteraard wel vermelden wat jij of jouw bedrijf kan betekenen als de bezoeker meer wil weten of oplossingen zoekt.

Hoe kom je aan ideeën voor onderwerpen?

Je weet nu welke onderdelen jouw artikel nodig heeft, maar waar haal je de ideeën voor onderwerpen vandaan? Je kunt bijvoorbeeld een week- of maandthema bedenken en daarbinnen steeds passende artikelen schrijven. Zo heb je steeds een leidraad en kun je met een beetje fantasie ook op actualiteiten inspelen. Daarop aansluitend een tweede mogelijkheid: inspelen op actualiteiten. Kijk om je heen, lees de krant, kijk het journaal, luister naar de radio, kortom; wat speelt er in het land en waar heeft men het over? Dit kan jouw inspiratiebron vormen voor artikelen. Geef aan wat er speelt, wat jij daar van vindt, wat de voor- en nadelen zijn en benoem verschillende invalshoeken. Als je veel reacties en berichten krijgt van lezers en volgers kun je ook vragen beantwoorden in artikelen en inspelen op wat jouw lezers belangrijk vinden.

Redigeren is van levensbelang

Zorg altijd dat je de tekst zelf een paar keer na leest en het liefst laat je hem redigeren door een collega die er nog blank in staat. Zelf vind je fouten namelijk niet meer zo snel terug na een paar keer doorlezen en aanpassen. Spelfouten komen onprofessioneel over en leiden af van de inhoud. Net zoals zinnen die niet zo lekker lopen. Het lijkt dan net alsof je met haast even snel een artikeltje hebt getikt en dat is natuurlijk niet hoe je over wilt komen. Laat iemand met een frisse blik kijken, controleren en feedback geven zodat je nog wat aanpassingen kunt doen indien nodig.

Tot slot: maak het persoonlijk

Het is belangrijk om altijd in gedachten te houden dat het vooral in nieuwsbericht zichtbaar mag zijn dat jij, de schrijver, dit belangrijk vindt om de wereld in te brengen. Maak duidelijk wat het onderwerp voor jou betekent, waarom het je is opgevallen en wat je de lezer graag bijbrengt. Deze persoonlijke touch wekt sympathie en is daarnaast prettig voor de lezer. Een tekst komt niet uit het niets en dat mag de lezer ook weten. Neem de lezer mee in jouw bevindingen, mening en kennis.

Veel schrijfplezier!

Wil je meer weten over het schrijven van blogs of het bouwen van een blog op jouw website? Neem dan gerust contact met ons op, dan staan we je graag te woord!