Hoe houd je als retailer klanten bij je in een digitale wereld?

19 december 2018

De digitale wereld verandert continu. Voor retailers is het belangrijk om up-to-date te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen. Toch blijkt dat niet altijd even makkelijk. De online consument wil op zijn wenken bediend worden en als de service niet bevalt, zal hij overstappen naar de concurrent. Met zoveel aanbod op de markt is het belangrijker dan ooit om klanten aan je te binden, maar hoe doe je dat?

Tips voor het werven en behouden van klanten

Om klanten aan je te binden is het van groot belang om ze naast een goed product ook een fijne klantervaring te bezorgen. Het eerste klantencontact is hierbij cruciaal; een eerste indruk heeft een grote invloed op het koopgedrag. Daarvoor moeten de klanten natuurlijk wel eerst geworven worden. Hieronder staan enkele tips om klanten te werven en ze vervolgens ook te behouden:

  • Benader klanten persoonlijk;

  • Zet nieuwe technologie in;

  • Zorg voor goede reviews;

  • Wees zichtbaar op sociale media;

  • Zorg voor goede online vindbaarheid.

Persoonlijke behandeling van de klant

De online consument wil een gepersonaliseerde behandeling. Het is belangrijk dat de klant het gevoel heeft dat het aanbod perfect bij hem of haar past. Dat kan in de vorm van een gepersonaliseerd assortiment of een tekst die aanspreekt. Zorg dus dat je je doelgroep kent, vernieuw vaak het aanbod en houd klanten daarvan op de hoogte, zodat ze terug blijven komen. Daarnaast wil de consument graag bevestiging van anderen dat jouw product een goede aankoop is. Reviews zijn daarom uiterst belangrijk; een slechte review kan een twijfelende klant doen besluiten de bestelling niet te plaatsen. Andersom werkt een goede review vaak overtuigend. Naast bevestiging van andere klanten vinden consumenten het fijn om bevestiging van de retailer te krijgen. Dat kan al door middel van hele simpele services, zoals bijvoorbeeld een advies, een matenschema of een foto die duidelijk maakt hoe groot een product in werkelijkheid is.

Inzetten van nieuwe technologie

Technologische ontwikkelingen zijn er om het leven makkelijker te maken. Door het inzetten van nieuwe functies van Google, stemtechnologie of zelfs kunstmatige intelligentie kun je klanten aantrekken. Ook het hebben van een mobiele site helpt hierbij. Veel aankopen worden tegenwoordig gedaan op een smartphone. Bratpack kan je helpen met deze mobiele site, zodat je nooit meer klanten misloopt!

Het belang van sociale media

Zo’n 30% van alle online activiteiten gaat via sociale media, zoals Instagram en Facebook. Wanneer jouw merk op die kanalen aanwezig is, kun je veel klanten bereiken. Dat hoeft niet eens door middel van een advertentie. Een merk dat leuke berichten plaatst op een kanaal als Instagram kan een grote following creëren. Die berichten bereiken veel potentiële klanten, en door te blijven posten bind je klanten ook weer aan jouw merk. Het inzetten van sociale media is directe reclame, uit onderzoek van inboundmarketingagents blijkt dat zo’n 85% van de consumenten aankopen doet via Facebook!

Goede vindbaarheid en optimalisatie van content

Niet alleen de sociale media van jouw merk moet goed te vinden zijn, je wilt natuurlijk dat mensen uiteindelijk je website bezoeken. Bratpack kan jouw website beter vindbaar maken en optimaliseren voor het behalen van zo veel mogelijk conversies. Neem contact met ons op en ontdek hoe we jouw conversies naar een hoger niveau kunnen brengen!

Hoe houd je als retailer klanten bij je in een digitale wereld? Bratpack