Google begint met mobile-first indexing

24 oktober 2018

‘Mobile-first indexing enabled’. Misschien ontving jij laatst wel een mailtje van Google met dit bericht. De term wordt vertaald als mobielgerichte indexering en heeft te maken met de manier waarop Google zijn zoekresultaten rangschikt. Wat houdt de indexering precies in en wat betekent dit concreet voor jouw website? 

Van desktopversie naar mobiele versie

Voorheen gebruikte Google altijd eerst de desktopversie van jouw website om de site te indexeren. De ranking van jouw webpagina hing dus af van de prestaties van de desktopversie van je website. Met de mobile-first indexing wordt er eerst gekeken naar de mobiele versie van jouw website. Waarom? Het mobiele internetgebruik is de laatste jaren sterk toegenomen, van 56,8 procent in 2014 tot wel 80 procent in 2017. Daarom is het steeds belangrijker dat jouw website ook op smartphones goed functioneert. Zo bezorg jij de mobiele bezoekers van je website de meest optimale ervaring.

Tips voor een goede mobiele ranking

Google is al geruime tijd aan het experimenteren met mobile-first indexing. Sinds halverwege dit jaar is Google officieel gestart met het toepassen van deze nieuwe indexatie. Misschien denk je dat je niks te vrezen hebt, omdat jouw website goed is ingericht. Toch is het goed om een check uit te voeren, zodat je zeker weet dat je goed zit:

  • meet de mobielvriendelijkheid van je website;

  • maak gebruik van een responsive webdesign;

  • zorg voor gelijke content en metadata in beide versies.

Wat is een responsive webdesign?

Een dynamische weergave reageert met verschillende HTML op dezelfde URL, afhankelijk van het apparaat dat de websitebezoeker gebruikt. Een responsive webdesign daarentegen verstuurt altijd dezelfde HTML-code naar de apparaten. Op alle apparaten wordt dezelfde code weergegeven en de weergave wordt aangepast aan de hand van de grootte van het scherm. Het voordeel van een responsive webdesign is dat gebruikers niet hoeven worden omgeleid voor een geoptimaliseerde weergave. In plaats daarvan maakt de websitebezoeker gebruik van één URL, die daardoor ook makkelijker te delen is.  

Voorkom een mismatch tussen verschillende websitevarianten

Beide varianten van de website moeten zoveel mogelijk overeenkomen om een mismatch te voorkomen. Een mismatch doet zich voor wanneer de gewenste en gevonden content niet meer gelijk zijn aan elkaar, omdat de desktopversie andere informatie biedt dan de mobiele variant. Zelfs responsive websites kunnen hier last van hebben, bijvoorbeeld wanneer het scherm te smal is om bepaalde tekst te laten zien.

Websites zonder mobiele versie

Wat gebeurt er als jouw site geen responsive design heeft voor mobiele gebruikers? Een website zonder mobiele versie kan natuurlijk niet worden geïndexeerd op basis van mobile-first indexing. Daarom zal Google voor deze sites nog altijd eerst de dekstopversie indexeren. Toch is een responsive design van jouw website sterk aan te raden. Het is namelijk mogelijk dat het algoritme van Google andere websites die wel zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik boven die van jou zet. Wil jij graag een website die compatibel is voor mobiele apparaten? Bratpack maakt jouw website op maat en zorgt ervoor dat hij aan de hand van mobile-first indexing een hoge ranking krijgt in Google. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.