Google Ads update: meer ruimte voor je tekstadvertenties

30 augustus 2018

Sinds kort heeft Google de regels voor tekstadvertenties veranderd. Deze regels hebben ook invloed op jouw Google Ads campagne. Maak je reclamecampagne nog effectiever en verhoog je doorklikratio door beter gebruik te maken van de ruimte die je voor je advertenties hebt. Wij vertellen je alles over de nieuwste update van Google en leggen je uit hoe jij deze in je eigen voordeel gebruikt.

Meer tekens in je advertentieteksten

Eerder dit jaar introduceerde Google de zogenaamde ‘responsive search ads’. Deze advertenties kunnen wel 3 koppen en 2 beschrijvingsregels van 90 karakters weergeven. Deze ruimte is nu ook beschikbaar voor jouw bestaande uitgebreide tekstadvertenties. Dat kondigde Google begin augustus aan. Voeg een derde kop en een tweede beschrijving toe aan je advertentie om nog meer bezoekers naar jouw webpagina te trekken. De regels zijn nu als volgt:

  • kop 1 mag 30 tekens bevatten;
  • kop 2 mag 30 tekens bevatten;
  • kop 3 mag 30 tekens bevatten;
  • beschrijving 1 mag 90 tekens bevatten;
  • beschrijving 2 mag 90 tekens bevatten.

Google Ads vermeldt er wel bij dat kop 3 en beschrijving 2 mogelijk niet altijd worden weergegeven.
 

Uitgebreide Google Advertentie


Uitgebreide ruimte voor zoekwoorden en USP’s

De nieuwe regels hebben uiteraard gevolgen voor jouw Google Ads campagnes. Door de extra ruimte kan je veel makkelijker meer zoekwoorden en USP’s kwijt in jouw advertenties. USP staat voor ‘unique selling point’. Een USP onderstreept de kenmerken die jouw bedrijf onderscheiden van andere ondernemingen. Met goede USP’s overtuig jij potentiële klanten van de meerwaarde van jouw bedrijf en zet je hen aan tot herhalingsaankopen. Relevante zoekwoorden zijn termen waar jouw beoogde doelgroep vaak op zoekt. Ga door middel van een zoekwoordenonderzoek na welke zoekwoorden populair zijn en pas jouw advertenties hierop aan. Dankzij het uitgebreide aantal tekens hoef je nu minder te schuiven en puzzelen om de belangrijkste zoektermen in de advertentie te passen.

Wat zijn de resultaten van de nieuwe update?

Het is nog even de vraag wat de directe gevolgen zullen zijn voor het succes van jouw campagnes. Naar alle waarschijnlijkheid stijgt de doorklikratio van de uitgebreide advertenties. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste nemen de advertenties meer ruimte in, waardoor ze meer opvallen. Ten tweede is de update in het begin nog niet bij alle ondernemingen bekend. De bedrijven met uitgebreide teksten behalen hierdoor betere posities in de zoekresultaten dan hun concurrenten die de toepassing nog niet gebruiken. Een opvallende advertentie kan echter leiden tot irrelevante bezoekers. Een te uitgebreide advertentietekst kan bovendien ook het tegenovergestelde effect hebben. Voorkom dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en jouw advertentie negeren vanwege de lange lap tekst.

Tips voor een relevante Google Ads advertentie

Hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties eruit springen in de zoekresultaten van jouw doelgroep? Zet de belangrijkste USP’s niet in kop 3 of beschrijvingsregel 2, maar zoveel mogelijk vooraan. Immers, de toegevoegde kop en beschrijvingsregel worden mogelijk niet altijd weergegeven. Bovendien trek je de aandacht van je bezoekers sneller door met de meest relevante informatie te beginnen. Neem vooral zoekwoorden op in de extra beschrijvingsregels. Gebruik hoofdletters en speciale tekens om je tekst nog meer in het oog te laten springen. Het aanpassen van alle koppen en beschrijvingen van je bestaande advertenties is een tijdrovende klus. Stel daarom een duidelijk plan van aanpak op en doe bulkbewerkingen waar dit mogelijk is. Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je Google Ads advertenties? Bratpack is gespecialiseerd in zoekmachine adverteren en helpt je graag om optimaal resultaat uit je reclamecampagnes te halen. Neem gerust contact op voor meer informatie en maak vrijblijvend een afspraak.