Geef je boodschap een vriendelijk gezicht

22 oktober 2015

Wellicht heb je onze vorige post over een ‘gouden tip voor betere vindbaarheid’ van onze specialist Ydwer Hamstra opgemerkt. De kans is groot dat het portret van Ydwer jouw aandacht heeft getrokken. Een post met een ‘gezicht’ van een echt mens trekt namelijk sneller de aandacht dan een post zonder een foto van iemand erbij. Hoe kan dit? En hoe kun je hier het beste gebruik van maken voor jouw website?
 

Echte mensen zijn ‘hip’ in 2015

Het is al een tijdje bekend binnen de online marketing-wereld dat het gebruik van beelden, in bijvoorbeeld social media-berichten, méér aandacht trekt dan alleen maar een lap tekst. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld, waardoor onze intuïtie daarop is afgestemd. Frank de Lange, een van de oprichters van Bratpack Internetdiensten, heeft begin dit jaar een nieuwsbericht geschreven over ​wat online ‘hip’ is in 2015. Hij adviseert bijvoorbeeld, dat als er afbeeldingen gebruikt worden, je het beste kunt kiezen voor échte mensen. Denk dus goed na over de foto’s die je op jouw website zet! 

 

Maak jouw klanten loyaler door vertrouwen te wekken

Het gebruik van foto’s van échte mensen is gebaseerd op een kwestie van vertrouwen. En het is juist het menselijke gezicht dat het vertrouwen in organisaties kan verhogen! Marketingexpert Chris Malone en sociaal psychologe Susan Fiske hebben in 2013 een boek genaamd ‘The Human Brand’ geschreven, die gebaseerd is op jarenlang onderzoek hierover. Wat bleek? Consumenten beoordelen bedrijven en merken op dezelfde eigenschappen als mensen! Dit zijn waardeoordelen zoals ‘warmte’ (heeft het bedrijf het beste voor met mij?) en ‘competentie’ (maakt een bedrijf zijn beloftes waar?). De mensen achter een organisatie zijn dus onlosmakelijk verbonden met het merk in de beleving van consumenten. Dus hoe meer consumenten te weten krijgen over de positieve intenties en competenties van de mensen achter jouw product of dienst, des te loyaler je klanten zullen zijn!
 

5 Concrete tips voor de vermenselijking van jouw organisatie

Uit onderzoek van De Edelman Trust Barometer (2015) blijkt dat vooral medewerkers van een bedrijf veel vertrouwen kunnen wekken, meer dan bijvoorbeeld een persvoorlichter. Sterker nog: eventuele technische experts van jouw bedrijf kunnen in 67% van de gevallen op vertrouwen rekenen! Daarom geven wij een aantal tips weg om jouw medewerkers en/of technische experts binnen je organisatie een gezicht te geven. 

  • Tip 1: Maak een ‘over ons’-pagina met profielfoto’s van alle medewerkers, zodat de consument goed kan zien wie er achter het bedrijf zit. Als iedere medewerker op de pagina staat met een profielfoto en een korte biografie, dan krijgt het bedrijf een authentiek en sympathiek karakter door deze persoonlijke benadering. Bekijk gerust de ‘over-ons’-pagina van Bratpack
  • Tip 2: Kies foto’s met échte mensen voor jouw websiteDuidelijk herkenbare professionele stockfoto’s blijken averechts te werken, omdat de afgebeelde mensen daar té vrolijk en mooi zijn, waardoor ze niet echt vertrouwen wekken bij bezoekers. Daarom kun je het beste foto’s gebruiken van echte mensen. Hierbij blijkt verder: hoe jonger de mensen zijn, hoe meer ze de aandacht zullen trekken. Wil je meer aandacht voor jouw teksten? Laat dan het gezicht op de foto richting de tekst kijken. Dit werkt!
  • Tip 3: Zet een handtekening onder je e-mail. Achter iedere e-mailadres zit immers een persoon, en dus ook een gezicht. De toegevoegde waarde hiervan is dat jouw bedrijf zo klantgerichter en persoonlijker kan communiceren met de klanten. Indien je een e-mail stuurt naar Bratpack, dan krijg je altijd een antwoord met een handtekening erbij, zodat je ziet met wie je precies praat en/of zaken doet.
  • Tip 4: Laat zien dat jouw bedrijf écht bestaat. Plaats foto’s van je bedrijfspand en/of plaats jouw Kamer van Koophandel-nummer op je site, zodat consumenten zeker weten dat het een echt bedrijf is. Dit draagt bij aan hun vertrouwen. Vooral bij webshops is dit een belangrijk punt.


     
  • Tip 5: Gebruik portretfoto’s ook voor zoveel mogelijk andere pagina’s dan alleen de ‘over ons’-pagina. Je kunt bijvoorbeeld ook portretfoto’s van uw medewerkers gebruiken voor een eventuele chatfunctie op je website, zodat mensen weten met wie ze chatten. Dat maakt het contact makkelijker. Ook kun je bijvoorbeeld portretfoto’s gebruiken bij de FAQ-pagina (Staat het antwoord op jouw vraag niet tussen deze antwoorden, vraag het dan aan onze expert).

Wil je persoonlijk advies of intensieve begeleiding bij het ontwerpen van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!