English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Een pop-up op je website? Go or no go?

Stel, je loopt een winkel binnen om rustig rond te kijken. De verkoper komt direct op je af om iets aan je te verkopen. Dit kan je vervelend en opdringerig vinden en kan er zelfs voor zorgen dat je weggaat. Dit ervaren online bezoekers ook zo. Klanten krijgen een minder fijne ervaring bij het bezoeken van de website, als er binnen een aantal seconden een pop-up verschijnt. Maar wanneer kan een pop-up vertoning dan wel?  

Pop-up Penalty ‘Negatieve pop-ups’

Omdat veel gebruikers niet blij worden van pop-ups hanteert Google de zogenaamde Pop-up Penalty. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘positieve pop-ups’ en ‘negatieve pop-ups’. Gebruik maken van pop-ups kan dus een serieuze (negatieve) invloed hebben op de ranking in Google.

Om maar meteen te beginnen met het ergste: de negatieve pop-ups. Dit zijn schermen die de hele pagina bedekken en alleen weg zijn te halen door bijvoorbeeld op het kruisje te klikken. In sommige gevallen openen deze pop-ups zelfs in een nieuw tabblad. Doordat de klant zelf actie moet ondernemen om de tekst weg te klikken, zorgt dit ervoor dat de aandacht wordt weggetrokken. Daarnaast roept dit ook irritaties op bij de klant. Google weet dat gebruikers deze negatieve pop-ups absoluut niet kunnen waarderen dus wordt de pagina minder hoog getoond in de zoekresultaten. En dat is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten.

Pop-up Penalty ‘Positieve pop-ups’

Dan hebben we nog de positieve pop-ups. Wanneer deze namelijk op de juiste manier worden ingezet zijn ze weldegelijk effectief. En klein extra scherm onderaan de pagina, die dus niet te veel ruimte inneemt is voor Google al een minder groot probleem. Informatieve teksten die omhoog springen (denk bijvoorbeeld aan een informatiepagina over het accepteren van cookies) herkent Google ook en kunnen in sommige gevallen zelfs leiden tot een hogere ranking. Toch kan ook dit door gebruikers van de site als vervelend ervaren worden. Het is dus maar de vraag of gebruikers deze pop-ups ook als positief beoordelen.

Wanneer gebruik je een pop-up?

Je vraagt extra aandacht aan je bezoekers door middel van de pop up. Voorbeelden:

  • een cookiemelding
  • advertentie voor een aanbieding
  • E-book of whitepaper
  • contact opnemen

Een ‘No go’!

Pop-ups kunnen dus effectief zijn maar in veel gevallen is het vooral een irritatiefactor. Zeker wanneer de bezoeker gebruik maakt van een mobiel apparaat, zoals een tablet of smartphone. Op die apparaten is het vaak moeilijker om een pop-up weg te klikken. Bij het gebruik van mobiele sites zijn pop-ups dus een nog grotere ergernis.

Een ‘Go’!

Wil je voor jouw site tóch een pop-up gebruiken, dan adviseren wij het volgende:

  • Gebruik er zo min mogelijk (alleen indien het echt noodzakelijk is dat de klant ergens van op de hoogte wordt gebracht);

  • Toon de pop-up op zo min mogelijk pagina’s, zodat dezelfde pop-up niet te vaak aan dezelfde gebruiker wordt getoond;  

  • Overweeg om de pop-up niet te tonen voor de mobiele site;

  • Maak de pop-up niet te groot, hou deze bescheiden

Heb jij een pop-up op je website voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving of aanbieding? Haal hem van je site en je conversies gaan omhoog!

Pop-up op je website? Go or no go? Blog Bratpack

 
Gepubliceerd op: 16-01-2019
Dit bericht is geschreven door:

Eef Beentjes

Online Marketeer

020-4977081

Ook geschreven door Eef Beentjes