Een goede band met jouw klant is de sleutel tot succes!

23 september 2015

Je zou denken dat een hoge omzet het equivalent zou zijn van het succes van jouw winkel of bedrijf, maar schijn bedriegt! Jouw omzet is helaas zo voorspelbaar als het weer. Sterker nog: de persoonlijke relatie met jouw klanten blijkt véél belangrijker dan de verkoopprestatie van je organisatie, volgens het onderzoeksbureau EKN Research en het Amerikaanse retailblog Retail Info System News. Kennelijk zegt de relatie met je klanten meer over de toekomstkansen van jouw bedrijf dan je omzetcijfers!

 

Hoe maak je de band met jouw klant persoonlijker?

De huidige trends laten zien dat alle digitale klanten-interactie in 2016 hoger zal zijn dan het telefoonverkeer. Volgens het Global Contact Centre Benchmarking Report zullen consumenten in 2016 gemiddeld zelfs gebruikmaken van 7 verschillende digitale kanalen. Deze digitale ontwikkelingen dwingen organisaties om hun online marketing strategie toe te passen via zoveel mogelijk kanalen, want anders zal jouw klant hoogstwaarschijnlijk afhaken. Denk hierbij aan het inzetten van sociale media (zoals Facebook of Twitter) en e-mail marketing met digitale nieuwsbrieven.

Focus op goede service

Helaas ervaart het merendeel van Nederlanders een eenzijdige relatie met winkels en bedrijven, terwijl ze graag meer interactie zouden willen. Daarbij blijkt dat consumenten bewuster zijn gaan kopen in deze tijd en steeds meer waarde hechten aan de oprechtheid van bedrijven. Gunstige prijzen en kwalitatief goede producten zullen tegenwoordig dus niet meer genoeg zijn om je omzet op peil te houden, vooral niet met de toenemende concurrentie op het gebied van de digitalisering. De nadruk ligt nu op het verlenen van goede service door getrainde en deskundige medewerkers van jouw bedrijf, waardoor de klantloyaliteit van jouw bedrijf zal bevorderen.  Enkele feitjes:

  • Kwaliteit (88%) en service (72%) zijn belangrijker voor de klantloyaliteit dan de prijs (50%).
  • Loyale klanten kopen meer (69%), switchen niet (54%) en bevelen aan (78%).
  • Je hebt 60-70% kans om iets te verkopen aan een bestaande/loyale klant, terwijl de kans om iets te verkopen aan een nieuwe klant slechts 5-20% is. 
  • 70% Van je klanten komen terug wanneer je hun klacht netjes oplost
  • 89% Van je klanten gaan naar de concurrent wanneer ze een slechte ervaring hebben in jouw winkel.

Jouw klant is koning

Stel je klant als uitgangspunt in de online marketing van jouw bedrijf, waardoor klanten op lange termijn worden betrokken bij jouw marketing activiteiten. Bijvoorbeeld door ze te laten meedenken bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Kortom: kies voor een online strategie om klanten persoonlijker te benaderen!

 

Consumenten-zijn-statistiek-klanten-zijn-mensen-quote-Bratpack


Wij helpen je graag!

Heb je echter moeite met het online opbouwen van een persoonlijke band met jouw klanten? Laat je adviseren en/of helpen door Bratpack Internetdiensten bij het inzetten van verschillende digitale kanalen om jouw klanten optimaal te bereiken!