De gevolgen van voice search voor SEO

1 oktober 2018

‘Hé Google, hoe kom ik het snelst op mijn werk?’ Vanaf nu is Google Assistent ook beschikbaar in het Nederlands. Bedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Unilever en KLM zijn beschikbaar voor Nederlandse spraakdiensten. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om een ingesproken boodschappenlijstje aan te maken of om vluchtinformatie op te vragen. Hoe speel je als bedrijf in op deze nieuwe trend?

Voice search in de online marketing  

Voice search is allang niet meer iets nieuws in de e-commerce. Eerder schreven we al over de opkomst van voice search en persoonlijke assistenten als Siri en Alexa. Met de introductie van de Nederlandse Google Assistent wordt de impact van voice search voor bedrijven in Nederland nog groter. Zo krijgen consumenten slechts een greep uit de zoekresultaten te horen. Het is dus nog belangrijker om een goede positie te hebben binnen de resultaten. De algoritmes van de Google Assistent houden onder andere rekening met:

  • de gebruikte zoektermen;
  • de domeinautoriteit van de webshops;
  • beoordelingen van anderen;
  • eerdere aankopen.

Op basis van deze en meer factoren selecteert de digitale assistent niet meer dan tien zoekresultaten die relevant zijn voor de consument.

Korte antwoorden scoren het beste

Niemand zit erop te wachten dat de Google Assistent lappen tekst opdreunt voordat je eindelijk hebt gevonden wat je zocht. Wees daarom kort en bondig in de antwoorden die je geeft in je teksten. Voor een voice search is het ideale antwoord maar 29 woorden lang. Dit betekent niet dat je al je teksten plotseling in moet perken tot een absoluut minimum. De Google Assistent scant de hele tekst en bepaalt door middel van kunstmatige intelligentie of jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht. Probeer daarom korte en complete antwoorden te verwerken in je tekst. Leef je daarbij in in je doelgroep en bepaal wat voor vragen jouw potentiële klanten hebben. Door hierop in te spelen verhoog je de relevantie van je pagina.

Google Assistent streeft naar snelle laadtijden

Het voordeel van voice search is niet alleen het gemak, maar ook de snelheid van een gesproken zoekopdracht. Een snelle laadtijd is dus een vereiste. De gemiddelde laadtijd voor een webpagina via voice search is 4,6 seconden. De gemiddelde webpagina doet er 52 procent langer over. Versnel de laadtijd van je pagina door gebruik te maken van Accelerated Mobile Pages, ook wel AMP genoemd. Dit zijn een soort kopieën van je webpagina met statische content die snel laden door een groot deel van de styling achterwege te laten. 

Een hoge domeinautoriteit wordt nog belangrijker

Je domeinautoriteit geeft in cijfers de waarde van je internetdomein aan. Het getal zegt iets over de betrouwbaarheid van je website. De laadsnelheid en mobielvriendelijkheid spelen hierin mee, maar ook het aantal sterke interne links en backlinks is cruciaal. Creëer een sterk backlink profiel door te linken naar sites die passen bij jouw branche en die ook betrouwbaar zijn. Zorg bovendien dat de interne linkstructuur op orde is door te verwijzen naar relevante pagina’s op je eigen website.

Schema mark-ups presteren goed in organische zoekresultaten

Schema mark-ups spelen misschien nog geen grote rol in de ranking van voice search resultaten, maar daar komt mogelijk verandering in. Een schema mark-up bestaat uit gestructureerde microdata die zoekmachines helpen om jouw content te organiseren. De data is onderdeel van de broncode van je website. Door middel van een schema krijgt een gebruiker direct in de zoekresultaten belangrijke gegevens te zien, zoals openingstijden, beoordelingen en andere relevante informatie. Het duidelijke overzicht maakt het voor de Google Assistent makkelijker om de informatie op jouw webpagina te classificeren.

Optimaliseer je content met SEO

Behaal een goede positie in Google en trek meer bezoekers naar je website door SEO op een effectieve manier in te zetten. Bratpack is gespecialiseerd op het gebied van zoekmachine optimalisatie en helpt je graag om het meeste uit je website te halen. Bereik je beoogde doelgroep en verhoog het aantal conversies. Neem gerust contact met ons op, wij vertellen je graag over de mogelijkheden van SEO voor jouw bedrijf.