Click tags handmatig of via Google Tag Manager instellen?

1 augustus 2017

Steeds vaker krijgen wij van onze klanten vragen die gaan over click tags. Met enige regelmaat komt ook het verschil tussen click tags handmatig (hard-coded) toevoegen en via de Google Tag Manager aan bod. In dit artikel proberen wij daarom een aantal zaken op te helderen.  

Wat is een click tag?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een click tag? Een click tag is een parameter dat de bestemmings-url bepaald. Deze tag kan je toevoegen aan onderdelen van je website, waardoor interactie met deze onderdelen meetbaar wordt in Google Analytics. Voorbeelden van zulke gebeurtenissen zijn:

  • het klikken op een button;
  • het downloaden van een document;
  • het afspelen van een video.

Heb jij een contactbutton op de homepage en wil jij graag weten hoe vaak mensen deze aanklikken? Voeg dan een click tag toe aan deze button. Een click tag ziet er als volgt uit:

onclick="ga('send', 'event', ‘category’, 'action', 'label');"

Door een logische invulling te geven aan bijvoorbeeld het ‘category’ veld, is het mogelijk om click tags te clusteren binnen Google Analytics. Daardoor is het makkelijker om het overzicht te bewaren bij een groter aantal gebeurtenissen.

Click tags instellen

Click tags efficiënt beheren met Google Tag Manager

Oorspronkelijk werden click tags altijd handmatig aan de code van een website toegevoegd. Bij meerdere gebeurtenissen werd dit al snel een tijdrovende klus. Daarnaast moesten deze werkzaamheden vaak uitgevoerd worden door een programmeur. De Google Tag Manager maakt het mogelijk om deze tags centraal te beheren. Daardoor is het toevoegen, wijzigen en verwijderen van click tags minder tijdrovend. De statistieken van de gebeurtenissen op je website bekijk je nog altijd gewoon in Google Analytics. Google Analytics en Google Tag Manager vervangen elkaar dus niet, maar kunnen in combinatie gebruikt worden. Geen van de eerder genoemde methoden is goed of fout, daarom volgen hier kort de voor- en nadelen bij het gebruik van de Google Tag Manager.

Voordelen:

  • gratis tool;
  • tags worden beheerd op een centrale plek, waardoor er geen programmeur nodig is;
  • toevoegen, bewerken en verwijderen van click tags kost minder tijd;
  • click tags toevoegen via een gebruiksvriendelijke interface in plaats van in de code;
  • integratie met Google Adwords en Google Analytics;
  • het testen van click tags is eenvoudig.

Nadelen:

  • de extra codes die op de website worden geplaatst, kunnen de website vertragen;
  • geavanceerde tags worden niet altijd ondersteund;
  • geen persoonlijke ondersteuning vanuit Google;
  • er kan geen onderscheid worden gemaakt tussen verschillende types gebruikers. Iedereen heeft de volledige admin rechten, wat negatief is voor de veiligheid.

Ga jij de Google Tag Manager gebruiken?

Wanneer is het nou handig om de Google Tag Manager te gebruiken en wanneer niet? Uit de eerder genoemde voordelen blijkt dat de Google Tag Manager een geweldige tool is wanneer je click tags vaak veranderen. Heb jij dus een behoorlijk dynamische website en ben jij veel tijd kwijt aan het beheren van je tags, kies dan zeker voor de Tag Manager.

Heb jij een redelijk statische website en vind jij performance belangrijker? Voeg de click tags dan gewoon handmatig toe en voorkom dat snelheid van je website achteruit gaat. Ben jij nou ook benieuwd hoe vaak je websitebezoekers op bepaalde knoppen of links klikken? Neem dan contact met ons. We kijken graag samen naar de mogelijkheden van click tags op jouw website.