English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

Afnemende digitalisering onder mkb’ers

Het internet is hét medium om jouw bedrijf kenbaar te maken aan de wereld. Steeds meer bedrijven zijn zichtbaar op bekende social media-kanalen als Facebook en Twitter. Toch blijken veel mkb’ers nog niet overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van online marketing en de digitalisering van hun onderneming. Dat is gebleken uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017.

Activiteit op social media

Door slechts 6 procent van de mkb’ers wordt internet als het belangrijkste medium beschouwd. Hoewel 70 procent één of meerdere profielen heeft aangemaakt op social media-kanalen, weet slechts een schrikbarend lage 7 procent hier ook daadwerkelijk omzet uit te halen. Deze omzet bedraagt vaak niet meer dan 5 procent. De meest gebruikte social media-kanalen zijn:

  • Facebook (44%)
  • LinkedIn (29%)
  • Google+ (25%)

Van Twitter (15%), YouTube (10%), Instagram (6%), Pinterest (3%) en Snapchat (1%) moeten de meeste kleine en middelgrote bedrijven niet zoveel weten. Ondanks de relatief lage opbrengst, zegt driekwart van de ondervraagde bedrijven niet beperkt te worden in de inzet en optimalisering van hun online marketingactiviteiten.

Achterblijvende online marketing

In plaats van mee te gaan met de voortzettende digitalisering van de wereld om ons heen, zetten veel bedrijven online marketing op een laag pitje. Drie kwart van de mkb’ers had in 2015 een website, dat is in 2016 gelijk gebleven. 69 procent heeft een bedrijfspagina op één of meerdere websites en 16 procent beschikt over een webshop.

Er is ook onderscheid te maken tussen verschillende branches. Vooral de detailhandel, groothandel en horeca zijn vergevorderd met de integratie van deze drie elementen in hun bedrijfsactiviteiten. De bouw- en transportsector lopen, niet geheel verrassend, achter.

Verder zet één derde zoekmachine-optimalisatie in, ook wel SEO genoemd. Slechts 6 procent heeft een budget voor online marketing opzijgezet. De gemiddelde besteding van dit budget ligt zelfs lager dan twee jaar geleden.

Positieve trends

De afnemende digitalisering van de zakenwereld lijkt vooral voort te komen uit een gebrek aan interesse en kennis van online marketing. Bijna de helft van de ondernemers ziet het nut niet in van online zakendoen. Deze instelling is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen, aangezien volgens de MKB Online Motor ongeveer 76 procent van de Nederlandse consumentenproducten en diensten online afneemt.

Gelukkig is er ook een positieve trend zichtbaar in de online marketing. De optimalisatie van websites en webshops voor smartphones en tablets heeft zich in de afgelopen twee jaar sterk ontwikkeld. Waar in 2015 nog maar 11 procent van de mkb’ers aandacht schonk aan online marketing via deze apparaten, heeft in 2017 al 76 procent op deze manier zijn weg gevonden naar de consument. Ook het uiterlijk en functionaliteit van de website heeft voor veel mkb’ers de nodige prioriteit gekregen. In plaats van zelf een simpele website in elkaar te knutselen, schakelen bedrijven steeds vaker professionals in om hun website de vakkundige uitstraling te geven die hij verdient. Het gebruik van kwalitatief goede bedrijfsfoto’s en video’s kan hierbij niet ontbreken.

Social media-gebruik

Het gebruik van social media-kanalen is nog altijd een gigantische bron van activiteit met veel online marketingmogelijkheden. Uit onderzoek van Marketingfacts over het social media-gebruik anno 2017 blijkt dat Facebook met 1,79 miljard maandelijks actieve gebruikers veruit het grootste sociale netwerk ter wereld is. Meer dan 90 procent van deze gebruikers is ook actief op de mobiele variant van dit gigantische mediakanaal. In 2016 bedroeg de digitale populatie van Nederland 14,2 miljoen unieke gebruikers, waarvan 61 procent het internet bezocht via zowel de pc als via mobiele apparaten. Nederland kent zelfs een hoger percentage multi-devicegebruikers dan Frankrijk.

Uit deze cijfers blijkt wel het grote belang van online marketing en digitalisering. Waar het gebruik en de ontwikkeling van social media-kanalen in de komende jaren zeker niet aan aantal in zullen boeten, is het ook van belang hier als bedrijf continu op een originele en professionele manier op in te spelen. Kanalen als Facebook en Instagram zitten vol met potentiële bezoekers van je website en misschien zelfs met toekomstige klanten. De mogelijkheden om deze mensen te bereiken zijn eindeloos, maar worden vaak niet genoeg benut om daadwerkelijk effectief te zijn. Daarom is het belangrijk om jouw bedrijf goed te presenteren op het wereldwijde web. Maak het verschil en investeer in online marketing!

Gepubliceerd op: 06-11-2017
Dit bericht is geschreven door:

Jedidja Stikkelorum

Content marketeer

Ook geschreven door Jedidja Stikkelorum

Bratpack is jouw online partner, omdat wij:

  • Helpen om je online ambities te verwezenlijken;
  • Ontzorgen met online werkzaamheden, zodat je kunt ondernemen;
  • Sinds 2002 bewezen ervaring hebben in het bouwen van websites;
  • Meer dan 1.250 organisaties hebben geholpen met hun online ambities;
  • Een team zijn met meer dan 25 online specialisten;
  • Proactiviteit en persoonlijke communicatie in ons DNA hebben; 
  • Altijd bereid zijn om langs te komen voor een vrijblijvende kennismaking;
  • Investeren in klantcontact, flexibel zijn en zorgen voor een hoger online rendement.

Wil jij ook online je ambities verwezenlijken? Neem dan contact op met Bratpack voor een kennismaking en een lekkere kop koffie! Bel ons of vul het formulier in om een vrijblijvende afspraak te maken (indien je zelf lekkere koffie hebt komen we graag bij je langs).

Bel +31-20-4977081

Informatie aanvragen

Velden met een * zijn verplicht.