5 tips voor meer online verkopen

7 november 2018

We zien het vaak gebeuren. Je hebt een prachtige website opgezet die helemaal aansluit bij jouw wensen en past bij de organisatie, logo en huisstijl. In de eerste weken na livegang ben je nog druk bezig met de laatste kleine aanpassingen om de webshop helemaal perfect online te hebben. Maar daarna wordt er vaak niet zo veel meer aan gedaan. Zonde! Daardoor loop je echt klanten, conversies en omzet mis.

Hoe haal je meer verkopen uit je webshop?

We hebben kort geleden een e-book gelanceerd met 10 tips over hoe je je website rendabel kunt houden. Dit zijn algemene tips hoe jij je website kunt bijhouden en zorgen dat deze up-to-date blijft. Daarmee kun je er zelf voor zorgen dat je website meer gaat opleveren. Hierbij nog een aantal eenvoudige tips hoe je meer conversies kan halen uit je webshop.

1. Denk vanuit de bezoeker

Voordat we het gaan hebben over de details is het belangrijk om de basis op orde te hebben. Zorg dat het duidelijk is waarom een bezoeker het product bij jou zou moeten kopen. Is dit vanwege de service of wellicht de kosten? Zorg dat deze volledig duidelijk zijn. Wees specifiek en denk vanuit de bezoeker.

Bijvoorbeeld:

Voor 21.00 uur besteld, is dezelfde dag verzonden.
Dit roept meer vragen op dan het beantwoordt. Wanneer ontvang de bezoeker het product?

Voor 21:00 uur besteld, is morgen in huis.
Dat is duidelijk en vanuit de gebruiker gedacht!

2. Wees uniek 

Wat is er anders bij jou ten opzichte van de concurrent? Onderzoek of je uniek bent. Bied je gratis verzending en altijd gratis retour? Dan ben je vast niet de enige. Noem bijvoorbeeld hoeveel echte winkels je organisatie heeft, dat de bezorgdatum door de bezoeker zelf gekozen kan worden, bezorging in de avond/zaterdag/zondag, verzending in mooie geschenkverpakkingen, 30 dagen bedenktijd of altijd een gratis kadootje? Zorg voor iets unieks!

3. Relevantie

Is hetgeen wat je vertelt relevant? Als je niet aan zondagbezorging doet, vermeld dan op zaterdag niet “voor 22.00 uur besteld is morgen in huis”. Denk ook aan relevantie op de juiste pagina. Noem in je winkelmandje bijvoorbeeld altijd de bezorging, ook (juist!) als deze gratis is.

4. Benoem voordelen 

Zijn de voordelen goed zichtbaar? Denk hierbij aan zowel desktop als mobiel. Uit meerdere tests is gebleken dat wanneer je de USP’s (unique selling points) direct toont aan binnenkomende bezoekers, zij eerder overgaan tot een aankoop. Houd ook rekening met de momenten waarop een bezoeker een keuze moet maken, bijvoorbeeld bij de knop ‘Plaats in winkelmandje’ of ‘Verder’ in het winkelmandje zelf. Plaats bij deze keuzes altijd één of meerdere voordelen om meer bezoeker te laten overgaan tot een aankoop.

5. Maak het overgaan tot een aankoop verleidelijk

Zo is uit veel tests gebleken dat een valutateken leidt tot minder aankopen. Kijk maar eens op websites als bol.com of coolblue.nl, er staan geen eurotekens bij de bedragen. Nog een tip: houdt de regel van 100 in de gaten. Laat korting beneden de 100 euro in procenten zien en boven de 100 euro in euro’s.

Ga nu niet als een gek je hele website omgooien en bijvoorbeeld alle eurotekens weghalen. Dit zijn puur een aantal richtlijnen en praktische voorbeelden om je op weg te helpen. Niet alles hoeft voor jouw webshop te gelden. Iedere webshop en doelgroep is anders.

Wil je weten wat goed voor jouw webshop werkt?

Test dit dan stap voor stap met (A/B) tests! Door kleine veranderingen door te voeren waarvan je zeker weet dat ze betere resultaten opleveren, zal je een continue stijgende lijn in je verkopen zien.

Hulp nodig met optimaliseren of testen? Vraag direct een vrijblijvend oriëntatie gesprek aan met onze specialisten.

5 tips voor meer online verkopen