11 aandachtspunten bij het (laten) maken van een nieuwe website

6 maart 2017

De stap naar het laten maken van een website is gemaakt. En dan? Een eindeloze hoeveelheid aan vragen en keuzes. Wat houdt het allemaal in om een website te laten maken? Waar moet je allemaal over nadenken en wat moet er allemaal gebeuren om een goede website te hebben? Dat gaan wij je vandaag uitleggen!

1: Het hoofddoel

Wat is het doel van jouw website? Wordt het een webshop of informatieve website? Wil je dat mensen nieuwsgierig worden en in de fysieke winkel langskomen, online bestellen, of informatie vinden? En om welke mensen gaat het eigenlijk? Schrik niet van deze vragen, de uiteindelijke website kan uiteraard een mix zijn van een webshop en informatie achter het merk, maar het is wel van belang om het bouwen en de invulling van de website te richten naar één hoofddoel, maximaal twee.

2: Ken jouw doelgroep

Naast weten wie de websitebezoekers zijn en wat zij zoeken, is dit misschien wel het belangrijkste: welke taal spreekt de doelgroep? Waar komen ze vandaan? Met een internationale website is dat van groot belang, maar ook met een Nederlandse website gericht op bijvoorbeeld expats. Houd daarnaast ook rekening met normen en waarden; spreek je ze aan met u of je? Houden ze van felle kleuren of een rustige manier van communiceren? Kortom: ken jouw doelgroep!

3: De uitstraling

Maak je al gebruik van een vaste huisstijl? Dan vormt dat in ieder geval al een richtlijn voor het ontwerp. Het kan ook zijn dat je wel een idee hebt, zoals speels, toegankelijk of dynamisch, maar verder geen concrete kleuren en invulling. Houd rekening met de factoren die aandacht mogen trekken en aandacht moeten trekken. Daarmee bepaal je namelijk de customer journey (= ‘route’ die de klant af legt op weg naar conversie), doordat je met kleur, indeling en posities zorgt voor een vaste route die men kan volgen.

 4: Indeling en menustructuur

Afhankelijk van het hoofddoel van jouw website, maak je een menu indeling. Dit houdt in: wat komt waar te staan, welke categorieën en subcategorieën zorgen voor overzicht? Het belangrijkste is duidelijkheid. Stel, je hebt een webshop in kleding, dan wil je een aantal categorieën maken zodat de bezoeker kan vinden wat hij of zij zoekt, zónder af te haken omdat er geen overzicht is. Denk ook aan pagina’s zoals ‘contact’ en ‘over ons’; wat komt waar en wat is belangrijk genoeg om in het menu te staan?

11 tips bij het laten maken van een website


5: Koppelingen met kassa- of klantensysteem

Als je een webshop wilt laten maken heb je ook een kassasysteem en veilige betaalomgeving nodig. Voor veel webshops is het relevant om een klantensysteem aan te leggen waar klanten kunnen registreren. Adres- en contactgegevens worden dan bewaard waardoor de volgende bestelling sneller verloopt. Daarnaast verzamel jij relevante informatie! Zonder webshop kun je ook aan een klantensysteem denken, dit gaat dan vaak via registratie voor de emailnieuwsbrief.

 6: Extranet nodig?

Is het belangrijk voor jouw website dat bezoekers kunnen inloggen op een afgesloten omgeving (extranet), waar bijvoorbeeld afgeschermde documenten gedownload kunnen worden? Denk aan een personeelsite bijvoorbeeld, met afgeschermde informatie, of een webshop met een persoonlijk profiel van klanten en hun bestelgeschiedenis.

 7: Koppelen aan social media

Wil je dat de nieuwe website wordt gekoppeld aan social media? Er zijn diverse mogelijkheden:

  • Icoontjes waarop men klikt om direct op de social media pagina uit te komen
  • Een feed waarin de laatste berichten op social media automatisch op de website worden ingeladen

 8: Content

Wil je nieuws- of blogberichten plaatsen? En heb je al nagedacht over andere content? Zoals: agenda, evenementen en fotoalbums? Volledig afhankelijk van jouw wensen en doelen kunnen deze opties geïntegreerd worden in de website. Bij bijvoorbeeld muzikanten en handelaren die op markten staan kan een agenda worden ingevoegd, om bezoekers te laten zien wanneer je waar bent. Evenementen kunnen van toepassing zijn op bepaalde locaties waar wisselende evenementen worden gehouden. Fotoalbums geven een sfeerimpressie en kunnen voor verschillende soorten producten of diensten van waarde zijn.

 9: Vergeet de standaardeisen niet!

Er is altijd een pakket aan standaard vermeldingen op de website, namelijk:

  • Algemene voorwaarden
  • Copyright met het juiste jaartal
  • Kamer van Koophandel nummer
  • BTW nummer

De onderste twee eisen zijn verplicht, de andere zijn vooral voor de professionaliteit en betrouwbaarheid.

 10: Een veilige omgeving

Websites die goed beveiligd zijn, scoren hoger in Google. Hiervoor heb je beveiliging nodig zoals een SSL certificaat. Dat is een manier om gegevens beveiligd te versturen. Denk aan persoonsgegevens, financiële transacties en online aankopen. De informatie blijkt beveiligd en vertrouwlijk, wat voor jou én de bezoekers van groot belang is.

 11: Last but not least: De vindbaarheid

Oké, jouw website staat! Maar nu… Hoe komt jouw doelgroep op jouw website? Zichtbaarheid dus! Bij Bratpack bouwen wij websites die standaard goed gevonden worden, omdat wij van begin af aan rekening houden met SEO-regels. Uiteraard boosten wij ook bestaande websites door middel van online marketing, Google AdWords en lokale vindbaarheid. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem dan gerust contact met ons op!