10 tips voor een rendabele website | 7: Test je website (o.a. op snelheid)

16 mei 2018


De snelheid van de website heeft veel invloed op de gebruikerservaring. Bezoekers die op een website met lange laadtijden stuiten, haken sneller af. Op deze manier loop je bezoekers en dus potentiële klanten mis. Daarbij draagt een langzame website niet bij aan een positief imago over de organisatie.

Wist je trouwens dat de laadtijd van een website ook invloed heeft op de posities in Google? Ook de zoekmachine houdt niet van langzame websites. Logisch: Google wil websites tonen die bijdragen aan een goede gebruikerservaring.

Een paar tips voor een snelle website:

  • Verklein afbeeldingen voordat je ze uploadt. Vaak worden afbeeldingen veel te groot op websites gezet, omdat ze toch automatisch verkleinen naar het gewenste formaat op het scherm. Het aantal bytes verkleint echter niet automatisch mee! Verklein de foto’s dus eerst tot de juiste grootte voordat je ze online zet. In de regel geldt dat 1500px breed meer dan genoeg is;
  • Test regelmatig via deze website of je website nog snel is: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl, een score van 80 moet het minimum zijn en 100 eigenlijk de ideale situatie;
  • Ook goed om zo’n 2x per jaar te doen: https://validator.w3.org/. Hiermee bekijk je de ‘gezondheid’ van je website code.

Het versnellen van een website kan een hele klus zijn als je niet zoveel verstand hebt van het technische aspect van de website. Je kunt jezelf tijd en moeite besparen door hier een professional naar te laten kijken. Indien je bij Bratpack een website abonnement hebt, kun je ervan uitgaan dat wij dat regelen. Maar een keer extra testen kan natuurlijk nooit kwaad!