English
Kennismaken? Bel +31-20-4977081
Close Menu

10 tips voor een rendabele website | 4: Afbeeldingen

Aan het kiezen van de juiste afbeeldingen voor een website moet veel aandacht worden besteed. De eerste indruk van een website is visueel, zorg ervoor dat de visuele uitingen tot de verbeelding spreken. Bij bedrijfswebsites hebben afbeeldingen vaak een nuttige functie, zoals het tonen van het product of dienst dat men verkoopt, of een voorbeeld van wat er is gefabriceerd. Ook als een afbeelding bij het verhaal niet persé nodig is, is het een goed idee om afbeeldingen te gebruiken.

Let hierop bij het plaatsen van afbeeldingen:

  • Weet waar de foto’s vandaan komen. Eigen foto’s gebruiken is natuurlijk altijd het beste. Zonder toestemming een afbeelding van een andere website gebruiken, of een foto rechtstreeks van een andere website of Google kopiëren naar jouw website is niet toegestaan. Er zijn veel stockfoto bedrijven zoals www.shutterstock.com waarbij je foto’s kunt inkopen, maar je kunt ook gebruik maken van rechtenvrije afbeeldingen op websites als www.pixabay.com of www.freeimages.com;
  • Afbeeldingen kunnen ook worden ingezet om de website beter vindbaar te maken. Zorg dat er relevante zoekwoorden in de omschrijvende titel en/of de alt tag van de foto worden geplaatst. Bij een product is dat de productnaam en wellicht wat productdetails. De alt tag telt mee voor zoekmachines en zorgt er voor dat de website inclusief afbeelding hoger in Google komt. Ook de naam van de foto telt mee, dus geef de foto de naam van de dienst of het product in plaats van “34523rfe3.jpg”;
  • Kijk goed naar de kwaliteit van de foto’s. Controleer niet alleen of de foto wel scherp en niet vervormd is, maar bekijk ook de afbeelding op zich. Wat is hier te zien? Wat voegt dit toe aan het verhaal? Hierbij hoeft men niet té kritisch te zijn – let maar eens op wat voor vreemde afbeeldingen er allemaal op andere websites te zien zijn – maar het moet wel logisch zijn. Daarbij moet het goed staan op de pagina en niet lelijk of flauw zijn. Dan kan men beter niets plaatsen.

Enkele tips:

  • Leg een archief aan van eigen beeldmateriaal, plaats dat ergens op een centrale plek zodat medewerkers er makkelijk bij kunnen. Gebruik deze eigen foto’s ook op sociale kanalen.
  • Probeer persoonlijke afbeeldingen te maken / krijgen, een foto van een medewerker die aan het werk is, is het beste beeldmateriaal wat er is! Inderdaad ziet dat er minder gelikt uit als die standaard ‘Amerikaanse’ stockfoto’s met ‘Prodent smile’, maar bezoekers zien liever echte mensen.

Ja, ik wil graag het e-book met 10 tips ontvangen!

Velden met een * zijn verplicht.

Gepubliceerd op: 26-04-2018
Dit bericht is geschreven door:

Frank de Lange

Managing Director
frank@bratpack.nl
020-4977081

Ook geschreven door Frank de Lange